آخرین اخبارافغانستانسیاست

سیگار: خروج امریکا «مهم‌ترین عامل» فروپاشی ارتش ملی افغانستان بود

خبرگزاری دید: بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که خروج نیروها و پیمان‌کاران نظامی «‌مهم‌ترین عامل» سقوط نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان بوده است.


اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی گفته است که واشنگتن از سال ۲۰۰۲ تاکنون نزدیک به ۹۰ میلیارد دالر را هزینه ارتش افغانستان کرد تا با شورش مسلحانه طا-لبان مقابله کند.
گزارش جدید سیگار به تصمیمات اتخاذ شده توسط دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده و جانشین وی جو بایدن اشاره می‌کند که منجر به فروپاشی ارتش افغانستان در اگست ۲۰۲۱ و متعاقب آن تسلط طا-لبان شده است.
در این گزارش آمده است که توافق‌نامه ایالات متحده و طا-لبان که توسط دولت ترامپ در فبروری ۲۰۲۰ امضا شد و به تاسی از آن واشنگتن با خروج نیروهای نظامی و پیمانکاران از افغانستان موافقت کرد، موجب زمینه‌سازی رویدادهایی برای فروپاشی ارتش ملی افغانستان شد.
پس از این توافق‌نامه، ایالات متحده به طور چشمگیر شمار حملات هوایی را کاهش داد و ارتش ملی افغانستان را تنها گذاشت.
سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان در بخش دیگر گزارش خود گفت: «بسیاری از افغان‌ها فکر می‌کردند که توافق امریکا و طا-لبان اقدام بد نیت و نشانه‌ای است که نشان می‌دهد ایالات متحده افغانستان را در حالی که برای خروج از کشور عجله می‌کند به دشمن تحویل می‌دهد».
یکی از فرماندهان سابق امریکا در افغانستان به سیگار گفت: ما آن ارتش [افغان] را ساختیم تا با پشتیبانی پیمان‌کاران کار کند. بدون آن، نمی‌توانست کار کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا