آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سیگار: دولت بایدن در باره کمک ۸ میلیارد دالری پس از خروج به افغانستان معلومات نمی‌دهد

خبرگزاری دید: کاخ سفید به اداره سیگار اجازه نمی‌دهد ٨ میلیارد دالر کمک فرستاده شده به افغانستان پس از خروج بررسی و شمارش شود.

به نقل از نیو یارک پست، کمیته نظارت مجلس نمایندگان کانگرس در نامه‌ای روز گذشته اعلام کرد که پس از ارسال ۸ میلیارد دالر به افغانستان از زمان خروج پر هرج‌ومرج امریکا در سال ۲۰۲۱، دولت بایدن از تحقیقات داخلی در مورد این‌که چه مقدار از این پول ممکن به دست طا-لبان رسیده باشد، ممانعت می‌کند.

وزارت امور خارجه و آژانس انکشاف بین‌المللی ایالات متحده (USAID) صراحتاً کارمندان خود را از مصاحبه با جان سوپکو بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) منع کرده‌اند.

این کمیته در نامه خود به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، جانت یلن وزیر مالیه و سامانتا پاور مدیر USAID، گفته است: این عدم همکاری غیرقابل قبول است. دولت نه از کار نظارتی مهم سیگار SIGAR اجتناب می‌تواند و نه از پاسخگویی به مردم امریکا به خاطر ناکامی‌های فاجعه‌بارش در افغانستان چشم‌پوشی می‌تواند.

قانونگذاران نوشته‌اند که نزدیک به دو سال پس از خروج آخرین نیروهای امریکایی از کابل، سیگار SIGAR همچنان «شریک حیاتی در کمک به کمیته در ارزیابی مسایل مربوط به کمک‌های امنیتی، بشردوستانه، اقتصادی و حکومتی به مردم افغانستان» است.

کمیته در نامه خود بیان داشته است: امتناع دولت از همکاری با سیگار SIGAR توانایی سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان را برای انجام نظارت مستقل، قوی و معنادار مهار کرده است. از آنجایی که مالیات دهندگان ایالات متحده به کمک به مردم افغانستان ادامه می‌دهند، این امر ضروری است که ماموریت SIGAR بدون مانع باقی بماند.

این کمیته که در حال بررسی خروج فاجعه‌بار و پیامدهای آن است، این نامه را پس از آن ارسال کرده اتست که ساپکو ماه گذشته به آن‌ها گفت که اقدامات آژانس‌ها مانع از توانایی دفتر او برای «حفاظت از دالرهای مالیات دهندگان امریکایی در برابر منافع طا-لبان و سازمان‌های تروریستی شده است».

گفتنی است که سیگار به تازگی در گزارشی اعلان کرد که طا-لبان با گرفتن مالیات و سایر وجوه از نهادهای سازمان ملل و انجوها پول هنگفتی به جیب زده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا