آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سیگار: غنی از ۵۶ پرسش تنها به ۶ پرسش پاسخ داده است

خبرگزاری دید: سیگار گزارش نهایی خود را در مورد اتهامات سرقت پول و ارزیابی سقوط دولت جمهوری منتشر کرده و گفته، اشرف غنی از ۵۶ پرسش تنها به ۶ پرسش پاسخ داده است.


دفتر سر مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که محمد اشرف غنی رییس جمهور فراری تقاضا برای مصاحبه را رد کرده، اما از طریق وکیل‌اش از میان ۵۶ پرسش مطرح شده از سوی سیگار تنها به شش پرسش پاسخ ارایه کرده است.
جان ساپکو سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته است که ادعا در مورد این‌که گویا محمد اشرف غنی هنگام فرار از کشور میلیون‌ها دالر را با خود برده است، با در نظر داشت بیرون شدن فوری، ظرفیت وزن، توانایی محدود هلیکوپتر‌ها، اظهارات شاهدان عینی موجود در هلیکوپتر‌ها، چنین به نظر می‌رسد که اندکی بیشتر از ۵۰۰ هزار دالر در هلیکوپتر‌های حامل غنی و همراهانش موجود بوده است.
با آنهم سیگار گفته است که احتمال قوی وجود دارد که میلیون‌ها دالر در جریان هرج و مرج از ریاست جمهوری افغانستان و ریاست عمومی امنیت ملی مفقود شده است.
بر اساس گزارش قبلی سیگار،‌ پس از آنکه غنی و همراهانش ارگ را ترک کردند، چیزی حدود پنج میلیون دالر در ارگ باقی مانده بود و کارمندان اداره محافظت ریاست جمهوری (PPS) به آن دست یافتند و بر سر تقسیم آن با هم درگیر شدند.
سیگار اضافه کرده است که با در نظر داشت این که ممکن ویدیو‌های کمره‌های امنیتی روزهای اخیر جمهوریت در دست طا-لبان قرار داشته باشد، نمی‌توان مشخص کرد که در نهایت چه مقدار پول و توسط کی به یغما رفته است.
دفتر سر مفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در این گزارش گفته است که به چندین تن از مقامات ارشد پیشین گفته شده بود که پنج میلیون دالر پول نقد که در مقر ریاست جمهوری دیده شده بود، پول‌های شخصی رییس جمهور بود.
در پاسخ به پرسش سیگار در این مورد، وکیل غنی گفته است که رییس جمهور غنی به گونهٔ علنی تعهد کرده بود که از دارایی‌های نقد شخصی‌اش در قریهٔ آبایی‌ خود یک بنیاد، به شمول ایجاد یک کتاب‌خانهٔ ریاست جمهوری، یک مرکز مطالعات اسلامی و یک مرکز زراعتی ایجاد کند.
با آنهم در مورد این که چرا رییس جمهور این مقدار پول نقد را نزدش نگهداشته بود، نظریات متفاوتی وجود دارد.
بر اساس مصاحبه‌ها با شاهدان عینی در این گزارش، سه هلیکوپتری که برای انتقال رییس جمهور اختصاص یافته بود، حد اقل وزن قابل حمل را در خود داشتند که برخی از آن وسایل شخصی و بعضی آن حاوی پول نقد بود.
وکیل غنی نیز در اشاره به یافت شدن پول‌های نقد در صحن ریاست جمهوری گفت که آن پول‌ها از همین دارایی‌های شخصی آقای غنی و رولا غنی بود که در صحن ریاست جمهوری باقی مانده بود.
سیگار گفته است که در بکس رییس خدمات حفاظت ریاست جمهوری بودجهٔ ماهانهٔ این ریاست که حدود ۲۵۰ هزار دالر می‌شود موجود بود، بکسی که هنگام خروج رییس این دفتر با غنی و همراهانش برداشته شد و در هلیکوپترها انتقال یافت.
به همین گونه در بکس رفیع فاضل معاون مشاور امنیت ملی افغانستان بودجه اختیاری ماهانه شورای امنیت ملی وجود داشت که در حدود ۲۴۰ هزار دالر بود، پولی که در زمان پرواز به تقاضای حمدالله محب مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان از ریاست مالی این شورا برداشته شده بود.
به گزارش سیگار، مقامات ازبیکستان، پس از نشست هلیکوپتر‌های مقامات افغان، تمامی وسایل، تسلیحات و حتا چیز‌هایی را که در جیب‌های‌شان داشتند، تصویربرداری کردند.
شماری از کارمندان ریاست جمهوری با برخی از پول‌هایی که نزد شان داشتند، یک طیاره را به مبلغ ۱۲۰ هزار دالر چارتر کردند تا آنان را به ابوظبی انتقال دهد.
سیگار گفته است که پول‌های باقی‌مانده میان ۵۴ شهروند افغانستان تقسیم شده است.
به گفتهٔ سیگار، برخی از پول‌ها به خانواده‌های اعضای ریاست محافظت ریاست جمهوری فرستاده شد، مقداری از آن به کارمندان بلندپایه برای خرید تکت پرواز شان به کشورهای سومی که شهروندی آنرا داشتند و پول‌های متباقی میان گروهی از افراد تقسیم شد که از ابوظبی به سوی سایر کشورهای پرواز کردند.
بر اساس معلومات یکی از مقامات بلند‌پایه پیشین، بودجه سالانه ریاست عمومی امنیتی ملی که در حدود ۲۲۵ میلیون دالر می‌شد، به تاریخ ۱۴ اگست از سیف این ریاست ناپدید شد. اما دو مقام دیگر گفته‌اند که این پول‌ها مفقود نشده، بلکه پس از سقوط جمهوری به طا-لبان انتقال داده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا