آخرین اخبارافغانستانسیاست

سیگار: غنی و مشاوران ارشدش بیشتر از ۱ میلیون دالر نتوانسته با خود ببرند

خبرگزاری دید: گزارش تازه سیگار نشان می‌دهد که برخلاف شایعات، اشرف غنی و مشاوران ارشدش نتوانسته‌اند بیشتر از ۱ میلیون دالر را هنگام فرار از کابل با خود انتقاد دهند.

سیگار: غنی و مشاوران ارشدش بیشتر از ۱ میلیون دالر نتوانسته با خود ببرند

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ای به این نتیجه رسیده‌ است که اشرف غنی رییس جمهور فراری افغانستان و مشاوران ارشدش در زمان سقوط دولت در تابستان سال گذشته، ممکن است نزدیک به ۵۰۰ هزار دالر را با هلیکوپتر انتقال داده باشند، اما این مبلغ از یک میلیون دالر تجاوز نکرده است.
این مبلغ بسیار کم‌تر از ۵ میلیون دالری است که از ارگ ریاست جمهوری و ده‌ها میلیون دالری که در خلال هرج و مرج تسلط طا-لبان از انبار ریاست امنیت ملی ناپدید شده است.
این یافته‌های اولیه در مورد سرقت وجوه از افغانستان است و انتظار می‌رود پس از مصاحبه‌های بیشتر بازرس کل امریکا، گزارش نهایی ارائه شود.
با این حال، گزارش موقت بیان می‌کند که تعیین اینکه چه کسی میلیون‌ها دالر را به سرقت برده، دشوار است، زیرا سوابق دولت و نظارت امنیتی اکنون در دست طا-لبان است.
پس از بیش از ۳۰ مصاحبه با مقامات پیشین افغانستان، بازرس کل در گزارش ابتدایی، غنی را به عنوان مقصر رد کرده، زیرا او و مشاورانش بر خروج فوری متمرکز شده بودند و تعداد افرادی که بیشتر از آن چیزی است که هلیکوپترها حمل کنند.
بازرس کل سیگار می‌گوید به دلیل فضا و وزنی که پول نقد اشغال می‌کند، این امر بعید است.
این گزارش ارزیابی کرد که ۱۶۹ میلیون دالر اسکناس‌های صد دالری که سرتاسر روی هم چیده شده اند «تا حدودی بزرگ‌تر از یک کاناپه ۳ نفره معیاری امریکایی است» و وزن آن نزدیک به دو تن می‌رسد.
بر اساس این گزارش، هلیکوپترهای ریاست جمهوری بیش از حد مملو از مسافران و سوخت بودند که فضایی را برای محموله‌های اضافی، به‌ویژه محموله‌هایی با وزن دو تن ندارد.
در حالی که طا-لبان به سرعت به کابل نزدیک شدند، تیم غنی تمرکز خود را بر فرار و کشیدن جان خود گذاشتند.
غنی ترتیبی داده بود که رولا غنی، همسرش همراه با مقامات ارشد کشور را ترک کند، اما در حالی که تیم امنیتی در حال انجام مقدمات این تلاش‌ها بود، وضعیت رییس جمهور بدتر شد.
بر اساس این گزارش، رییس تیم امنیتی ریاست جمهوری به مشاور امنیت ملی هشدار داد که اگر هلیکوپترها غنی را انتقاد ندهند، «رییس جمهور کشته خواهد شد».
گفتنی است که در روز فرار غنی و مشاورانش از کابل، سفارت روسیه اعلان کرده وی با خود ۱۶۹ میلیون دالر را برده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا