آخرین اخبارافغانستانسیاست

سیگار: مبارزه با فساد در افغانستان، روی کاغذ بوده است

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرد، حکومت افغانستان در مبارزه با فساد گسترده بی‌تفاوت عمل کرده است.



اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرد، حکومت افغانستان در مبارزه با فساد گسترده بی‌تفاوت عمل کرده است.
در این گزارش همچنان گفته شده که به علت فقدان اراده سیاسی، بسیاری از موارد مبارزه با فساد نتیجه نداده است.
گزارش تازه سیگار تقریباً یک سال پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان منتشر می‌شود که مسائلی را برجسته می‌سازد که به گفته این نهاد، سال‌ها جلو پیشرفت را در این کشور گرفته است.
این نهاد به یک گزارش وزارت دادگستری/ عدلیه امریکا اشاره کرده که در آن وضعیت افغانستان سازگار با دولت غالباً غیرقانونی، ضعیف و ناکارآمد توصیف شده است.
این گزارش در عین حال به مشکلات در مرکز عدلی مبارزه با فساد (ACJC) پرداخته که در سال ۲۰۱۶ توسط رییس جمهور اشرف غنی به منظور رسیده‌گی به پرونده‌های مهم فساد مربوط به مقامات ارشد یا زیان‌های مالی قابل توجه، تاسیس شد.
سیگار به نقل از دیدبان شفافیت بین‌المللی گفته است که با توجه به روابط قدرت، تقریباً در تمامی نهادها از جمله ارتش، افغانستان به یکی از فاسدترین کشورهای جهان تبدیل شده است.
اما به گفته سیگار، مرکز عدلی مبارزه با فساد به جای رسیده‌گی به قضایای بزرگ، به دنبال پرونده‌های کوچک نظیر قضیه مربوط به اداره گذرنامه هرات رفته است که دو نفر در آنجا متهم به دریافت حدود ۷۰ دالر رشوه شدند.
با این‌حال، سیگار گزارش داده است از زمانی که این مرکز در کابل شروع به بررسی قضایای بزرگ کرده است، دست کم سه مامور تحقیق پولیس کشته شده‌ است و کارمندان این نهاد در سایه ترس زندگی می‌کنند.
سیگار به ناکامی نیروهای امنیتی افغانستان در میدان جنگ نیز پرداخته است.
به گفته این نهاد، نیروهای امنیتی از اواسط ماه می‌ نتوانسته‌اند که کنترول و نفوذ خود را در ولسوالی‌هایی که در دست دارند، گسترش دهند و در همان‌حال، اندازه ساحاتی را که در کنترول دارند در بیش از یکسال گذشته تغییر نکرده است.
به گزارش سیگار، طالبان نیز شاهد کاهش اندک در میزان قلمروی هستند که آن‌ها کنترول و نفوذ دارند و بیشتر ولسوالی‌ها اکنون مناطق تحت رقابت توصیف می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا