آخرین اخبارافغانستانسیاست

سیگار: میلیاردها دالر کمک برای افغانستان در معرض خطر قرار دارد

اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) روز گذشته گزارش داده است که میلیارد ها دالر کمک جامعه بین‌المللی برای صندوق بازسازی افغانستان فراهم شده است، در معرض خطر قرار دارد.


اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) روز گذشته گزارش داده است که میلیارد ها دالر کمک جامعه بین‌المللی برای صندوق بازسازی افغانستان فراهم شده است، در معرض خطر قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، در گزارش تازه منتشر شده سیگار آمده است که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو، از مجموع ۱۰ میلیارد دالری که برای صندوق بازسازی افغانستان از سوی جامعه جهانی فراهم شده، سه میلیارد دالر آن از سوی ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی یا USAID به این صندوق اهدا شده است.
در همین حال، در بخشی از گزارش آمده است، پس از اهدای پول برای صندوق بازسازی افغانستان، هیچ اداره به شمول بانک جهانی و USAID نمی‌تواند، خواهان حسابدهی چگونگی مصرف این پول‌ها شود. روی همین دلیل، سیگار در گزارش تازه خود ادعا کرده است که میلیاردها دالر پول که برای صندوق بازسازی افغانستان اهدا شده است، در معرض خطر قرار دارد، زیرا نه شفافیت در مصرف این پول‌ها وجود دارد و نه میکانیزمی برای نظارت و حسابدهی مصارف این کمک ها موجود است.
ناتوانی در سنجش کمک‌ها
در گزارش همچنان ذکر شده که بانک جهانی قادر نیست تا به صورت دقیق میزان عملکرد و موثریت پروژه‌هایی را که از سوی صندوق بازسازی افغانستان تمویل می‌شود، محاسبه کند.
سیگار به حکومت کابل هشدار داده که بدون ارزیابی دقیق و با اعتبار، بانک جهانی قادر نخواهد بود تا در مورد تاثیرگذاری ۱۰ میلیارد دالر پولی که برای بهبود انکشاف افغانستان اهدا شده است، تصمیم بگیرد.
سیگار به نقل از یک همکار نزدیک رییس جمهور غنی، گزارش داده است که ساختار صندوق بازسازی افغانستان سبب تمویل برخی پروژه‌های ناقص شده است، زیرا میکانیزمی برای جبران خساره هم‌چو پروژه‌ها وجود ندارد و توقف تطبیق همچو پروژه‌های ناکارآمد، تقریباً ناممکن است.
از سویی هم، همکار آقای غنی به سیگار گفته است که فشارهای سیاسی وجود دارد تا پولی که در صندوق بازسازی افغانستان موجود است، به مصرف برسد.
گفتنی است که سیگار بارها از فساد در دستگاه دولتی افغانستان و هدر رفتن کمک‌های جامعه جهانی ابراز نگرانی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا