آخرین اخبارافغانستانسیاست

سیگار: یک سوم مردم افغانستان در خطر قحطی قرار دارد

خبرگزاری دید: اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام‌ کرده است که طبق برنامه جهانی غذا تا سپتمبر ۲۰۲۱، تقریباً ۱۴ میلیون نفر یا از هر سه نفر در افغانستان یک نفر در آستانه‌ قحطی قرار دارند و این رقم در چند ماه گذشته افزایش چشم‌گیر داشته است.

اداره بازرس ویژه ایالات متحده تصریح کرده است که این کشور ۱۴۶ میلیارد دالر به افغانستان در طول بیست سال گذشته کمک کرده است، اما با آن هم، خشک‌سالی، کمبود غذایی و بحران کووید -۱۹ وضعیت انسانی در این کشور را تشدید کرده است.
در گزارش سیگار تذکر رفته است که برای آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان هزینه‌ای در حدود ۸۹ میلیارد دالر به مصرف رسیده، اما اکنون همه این‌ها از بین رفته و نیز اهداف دیگر مانند کمک به زنان و دختران و برقراری حاکمیت قانون، همه پس از خروج امریکا تحت تهدید مستقیم طا-لبان قرار دارد.
بازرس ویژه در این گزارش از وضعیت موجود به‌عنوان حقایق نگران‌کننده یاد کرده و گفته است: «ما مدیون همه کسانی هستیم که در افغانستان خدمت کرده‌اند».
سیگار تصریح می‌کند از این‌که همه چیز خیلی ناگهان به پایان رسید، چیزهای کمی برای نشان دادن به مالیه‌دهند‌گان امریکایی از چرایی مأموریت بیست‌ساله ایالات متحده در افغانستان وجود دارد.
کار سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان نشان داده است که هیچ تصمیم یا پالیسی یا اداره واحدی که منجر به شکست تلاش‌های بازسازی ایالات متحده شده باشد وجود نداشته است، اما در عوض مجموعه‌ای از تصمیمات اشتباه بوده که طی دو دهه گرفته شده است.
سیگار گفته است، علایم نشان می‌دهد که بذر فروپاشی افغانستان به‌خوبی کاشته شده بود، رییس جمهور اشرف غنی فرار کرد و جنگ‌جویان طا-لبان بر کابل مسلط شدند و جنگ بیست‌ساله امریکا در افغانستان در کم‌تر از چهار ماه پایان یافت.
در گزارش ربع‌وار سیگار گفته شده است که دو هزار و ۴۰۰ نیروی امریکایی و حداقل یک هزار و ۲۳۳ پیمان‌کار از جمله ۴۵ امریکایی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند و نیز بیش از ۲۱ هزار سرویس اعضا و یک هزار و ۴۲۷ پیمان‌کار از جمله ۳۸ امریکایی زخمی شده‌اند.
سیگار در حالی از گسترش فقر در افغانستان خبر می‌دهد که پیش از این نیز سازمان ملل متحد از بحران بشری در کشور سخن زده بود و از کشورهای عضو این سازمان خواسته بود که کمک‌های بشردوستانه‌شان را به افغانستان بفرستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا