آخرین اخبارافغانستانسیاست

سی ان ان: حمله کننده انتحاری به میدان هوایی کابل از سوی طا-لبان از بگرام آزاد شده بود

سی ان ان گزارش گزارش داده است که حمله کننده انتحاری در میدان هوایی کابل توسط طا-لبان از زندان بگرام آزاده شده بود. در این حمله دست کم ۱۷۰ شهروند افغانستان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شد و مسئولت آن را داعش به دوش گرفت.


کن کالورت نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا گفته ‌است مقامات امنیت ملی او را مطلع کرده‌اند که عامل انتحاری از زندان پروان در پایگاه هوایی بگرام آزاد شده بود.
زندان بگرام همراه با زندان پل‌چرخی در نزدیکی کابل، چند صد نفر از اعضای داعش و هزاران زندانی دیگر را در خود جای داده بودند که طبق گزارش، طالبان با کنترول هر دو مرکز، زندانیان را رها کردند.
سی‌ان‌ان‌ نوشته یازده روز بعد از آزادی زندانیان بگرام و پلچرخی، در ۲۶ آگست یکی از آن زندانیان بمب‌گذاری انتحاری را در دروازه ابی میدان هوایی کابل انجام داد که ۱۳ سرباز امریکایی از جمله ۱۱ تفنگدار دریایی، یک سرباز و یک ملوان کشته شدند. در این حمله یک ۱۷۰ پناهجوی افغان که تلاش داشتند با آخرین پروازهای تخلیه از کشور خارج شوند نیز کشته شدند.
گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و عامل انتحاری را عبدالرحمان لوگری معرفی کرد. دو مقام امریکایی هویت این مهاجم را تایید کردند.
سی‌ان‌ان‌ گزارش داده که اکثر زندانیان بگرام تروریست بودند.
سخنگوی سابق وزارت دفاع افغانستان به سی‌ان‌ان‌ گفته که در آن زمان تقریباً پنج‌هزار زندانی در بگرام وجود داشت که اکثر آنها اعضای القاعده و داعش بودند.
طا-لبان با تسلط بر زندان‌ها در تمام ولایات زندانیان را آزاد کرده‌اند.
کارشناسان رهایی زندانیان بدون بررسی پرونده آنها را اشتباه می‌دانند که می‌تواند چالش امنیتی ایجاد کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا