آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

شاخص جهانی تروریزم؛ افغانستان همچنان در صدر جدول و پاکستان رکورد مرگ و میر را شکست

خبرگزاری دید: انستیتوت اقتصاد و صلح در گزارشی سالانه «شاخص جهانی تروریزم»، افغانستان را برای چهارمین سال پی در پی در رده نخست کشورهای متأثر از هراس‌افکنی قرار داده است.

انستتیوت اقتصاد و صلح مستقر در آسترالیا روز گذشته ‌در این گزارش گفته است که حملات در افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۷۵ درصد و مرگ و میر ناشی از حملات ۷۸ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹ درصد از کشته شدگان حملات تروریستی سراسر جهان در افغانستان بوده و این میزان نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش تغییر موضع طا-لبان را عامل اساسی در کاهش میزان تلفات دانسته است.

بر اساس این گزاش،‌ مرگ و میر ناشی از تروریزم در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹ درصد کاهش یافته و در مجموع ۶ هزار و ۷۰۱ نفر در سراسر جهان در اثر این گونه حملات کشته شده‌اند.

انستتیوت اقتصاد و صلح گفته است که کاهش مرگ و میر ناشی از تروریزم را می‌توان به افغانستان نسبت داد، و در این سال ۶۳۳ نفر در اثر حملات تروریستی در افغانستان کشته شدند، زیرا طا-لبان بر این کشور مسلط بودند.

رقم کشته‌شدگان در افغانستان از سال ۲۰۰۷ به اینسو در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است.

از این میان، ۴۳۴ نفر در اثر حملات ناشی از بمب و ۱۸۴ نفر دیگر در اثر حملات مسلحانه کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده است که از جمله ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۶ ولایت آن در سال ۲۰۲۲ شاهد حملات تروریستی و کابل شاهد بیشترین حملات و تلفات ناشی از حملات تروریستی بوده که در اثر آن، ۵۴۹ نفر جان باخته‌اند.

در این گزارش آمده است که شاخهٔ خراسان داعش در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۱۴۱ حمله را انجام داده که در اثر این حملات ۴۹۸ نفر کشته شدند.

کشورها با درنظرداشت چهار شاخص «رویدادها، کشته شدگان، زخمی شدگان و خسارات مالی» ناشی از حملات هراس‌افکنی رده بندی شده‌اند.

اما شاخص جهانی تروریزم، سرکوب توسط دولت‌ها و بازیگران دولتی در این گزارش گنجانده نشده است.

در همین حال، شمار مرگ و میر ناشی از حملات تروریستی در پاکستان در ۲۰۲۲ میلادی در مقایسه با ۲۰۲۱ میلادی ۱۲۰ در صد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۴۳ نفر در حملات تروریستی پاکستان کشته شدند در حالی این رقم یک سال قبل به ۲۹۲ نفر می‌رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا