آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

شبکه حقانی از هراس‌افکنان داعشی حمایت می‌کند

مسئولان امنیتی کشور می‌گویند که شبکه حقانی به عنوان همپیمان گروه طالبان از هراس‌افکنان داعشی حمایت می‌کند، در حالی که در ماه‌های اخیر حملات طالبان نیز افزایش یافته است.

مسئولان امنیتی کشور می‌گویند که شبکه حقانی به عنوان همپیمان گروه طالبان از هراس‌افکنان داعشی حمایت می‌کند، در حالی که در ماه‌های اخیر حملات طالبان نیز افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، احمد ضیا سراج سرپرست ریاست امنیت ملی می‌گوید که در نتیجه حملات طالبان پس از امضای توافقنامه صلح، ۴۲۰ غیرنظامی کشته و ۹۰۶ غیرنظامی زخمی شدند.
توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان حدود سه ماه پیش به تاریخ دهم حوت در دوحه امضا شد.
به گفته آقای سراج، اطلاعات، شواهد و اعترافات بازداشت شدگان آن‌ها نشان می‌دهد که عاملان حملات اخیر طالبان هستند.
به گفته او، جنگجویان داعش نیز سابقه عضویت در شبکه حقانی را دارند.
شبکه حقانی از هم پیمانان گروه طالبان است. رهبر این شبکه معاون رهبر طالبان است.
آقای سراج تاکید کرد که رهبران گروه داعش در افغانستان بازداشت شده و هسته رهبری و مراکز سوق و اداره این گروه از بین رفته اما شبکه‌های کوچک داعش در شهرها با حمایت و تعذیه شبکه حقانی هنوز فعال هستند که از بین بردن آنها مدتی را در بر می‌گیرد.
ذبیح الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان اما این ادعاها را رد کرده و می‌گوید که دولت افغانستان در تلاش مانع سازی در روند صلح است.
اما سرپرست ریاست امنیت ملی می‌گوید که طالبان به جز مواد رهایی زندانیان‌شان و خروج نیروهای امریکایی، به هیچ بندی از توافقنامه صلح با امریکا پایبند نبوده‌اند.
به گفته او، پس از امضای این سند خشونت طالبان کاهش نه، بکله در مقایسه با سال گذشته افزایش هم داشته است.
آقای سراج می‌گوید تغییراتی که در سطح رهبری نظامی این گروه آمده و تلاش این گروه برای جذب افراد جدید در جبهه جنگ نشان می‌دهد که این گروه هیچ علاقه‌ای به صلح ندارد.
او اعلام اخذ وضعیت تهاجمی علیه این گروه از سوی دولت افغانستان را ناگزیری خواند.
همچنین به گفته او، اطلاعات آن‌ها حاکی از بیشتر شدن روابط این گروه با «گروه‌های تروریستی دیگر چون القاعده، تحریک اسلامی ازبیکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، لشکر طیبه و همه گروه‌هاست» تا از آن‌ها برای تشدید جنگ در افغانستان استفاده کند.
با این حال، گروه طالبان همواره ارتباطش را با گروه داعش رد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا