آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاست

معاون اول رییس جمهور:

شدت جرایم کاهش یافته و مجرمان در حال فرار هستند

به گزارش خبرگزاری دید، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری این مطلب را امروز جمعه(۲ عقرب) در یک یادداشت فیسبوکی مطرح کرده است.

صالح در این یادداشت فیصله ششم خود را در پیوند به تأمین امنیت در شهر کابل شرح داده است.
امرالله صالح توضیح داده است که آمر حوزه اول شهر کابل توسط چند نفر از آدم‌های «مشهور سیاسی» زیر فشار قرار گرفته است تا «طلا و اسعار» مصادره‌شده را که از نزد قاچاق‌بران به دست آورده است، پس بدهد.
معاون اول ریاست جمهوری تأکید کرده است که از تمام منسوبان پولیس در این امر «حمایت و دفاع» شده است.
صالح تأکید کرده است که «مال قاچاق» بدون طی مراحل محکمه بازگردانیده نمی‌شود.
او در ادامه افزوده است که تنها سال گذشته از راه شمال نزدیک به ۸۰۰ میلیون دالر به بیرون کشور قاچاق شده است.
معاون اول ریاست جمهوری «قاچاق طلا و اسعار» را از معضلات بزرگ عنوان کرده است که به گفته‌ او، قانون گریزها و اقتصاد جرمی را تقویت می‌کند.
صالح گفته است که منابع اطلاعاتی از خارج کشور فهرست تمامی کسانی را که سال گذشته اسعار قاچاق کرده‌اند، در اختیار دولت قرار داده‌اند.
صالح اما گفته است که وظیفه دولت جلوگیری از ادامه قاچاق است، نه تصفیه سال گذشته.
صالح در ادامه سایر برنامه‌ها و فیصله‌ها برای تأمین امنیت شهر کابل را تشریح کرده است.
او گفته است که از روز شنبه(۲ عقرب) موتر فروشی‌های اطراف کابل آغاز می‌شود. صالح گفته بود که این موتر فروشی‌ها محاصره و بررسی می‌شود.
معاون اول ریاست جمهوری هم‌چنان گفته است که شهرداری فهرست بلندمنزل‌های غیرقانونی را که در حال ساخت است و تعلقات سیاسی دارند، به او سپرده است. صالح افزوده است که این فهرست مرحله به مرحله با عکس‌ها منتشر می‌شود.
امرالله صالح هم‌چنان از نصب عکس‌های مجرمان تحت پی‌گرد در پوسترهای بزرگ در نواحی شهر کابل خبر داده است.
به گفته او، براساس فهرست تهیه‌شده از «دزدان، چپاول‌گران، باج‌گیران، اختطاف‌گران و قانون‌گریزها» ترتیب و در اختیار تمام حوزه‌ها فرار گرفته است.
طبق معلومات صالح، شماری از این افراد بازداشت شده و فهرست به صورت ناحیه‌وار در خدمت وکیلان‌گذر قرار گرفته است.
امرالله صالح گفته است که شدت جرایم کاهش یافته است و مجرمان در حال فرار هستند. به گفته او، عکس مجرمان فراری به فرماندهی پولیس ولایت‌ها ارسال شده است و ساحه برای مجرم تنگ شده است.
صالح افزوده است: «قانون سقف دارد، اما بام ندارد.»
به گفته او، از دید تهدید تروریزم، شهر در سرحد بین سبز و زرد است.
او «سرخ» را تهدید بلند، زرد را متوسط و سبز را عادی و بی‌تشویش توصیف کرده است.
صالح هم‌چنان گفته است، کسانی که منتظر هستند تا تدابیر سست و کاهش یابد باید در محاسبه خود اشتباه کرده‌اند. او تأکید کرده است که خواست مردم برحق است و تدابیر شدیدتر می‌شود.
در پایان صالح افزوده است که مردم «موج – موج» آماده سهم گرفتن و بازی کردن نقش مستقیم در آوردن نظم و امنیت شده‌اند.
صالح هم‌چنان گفته است که «داعشی‌ها و مبلغان» دشمن که از محراب و مراسم جنازه سوءاستفاده کرده‌اند، مردم را به راه غلط و بغاوت تشویق می‌کنند، شناسایی و پنجه قانون سپرده خواهد شد.
معاون اول ریاست جمهوری هشدار داده است، کسانی‌ که علیه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان دسیسه نرم می‌کنند و «شایعات و جعل» را سرخط می‌سازند، نیز برخورد قانونی می‌شود.
امرالله صالح از کم‌تر از یک هفته به این سو مسئولیت امور امنیتی شهر کابل را بر عهده گرفته است. صالح اعلام کرده بود که این مسوولیت برای چند هفته محدود است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا