آخرین اخباراقتصاد و توسعهجهان

شرکت چینی تولید برق در پاکستان، افغانستان را به توقف واردات زغال سنگ تهدید کرد

خبرگزاری دید: «هوانینگ» شرکت خصوصی چینی تولید برق در پاکستان تهدید نموده که در صورت عدم توافق روی میکانیزم قیمت گذاری زغال سنگ طی یک هفته از سوی طا-لبان، واردات آن را متوقف خواهد کرد.

شرکت چینی تولید برق در پاکستان، افغانستان را به توقف واردات زغال سنگ تهدید کرد


به نقل از بیزنس رکوردر، لی شین مدیر اجرایی شرکت چینی تولیدکننده برق در پاکستان گفته است که چرخش اخیر رویدادها در سطح بین‌المللی منجر به افزایش چشمگیر هزینه سوخت شده که همراه با افزایش روزافزون ارزش دالر امریکا در برابر روپیه پاکستان، تأثیر افزایش سوخت بر تعرفه برق در پاکستان را دو چندان کرده است.
آقای لی افزوده است: «با حفظ هدف کاهش قیمت سوخت و کاهش قبوض واردات به منظور صرفه‌جویی ارزی، از این شرکت خواسته شد تا با پرداخت‌های انجام‌شده به کلدار، جایگزین سوخت ارزان‌تر (در مقایسه با قیمت زغال سنگ موجود) را بررسی کند».
شرکت هوانینگ شن دونگ رویی که مسئولیت تولید نیروگاه برق زغالی ساهیوال در پنجاب را در دست دارد، در نامه‌ای به سازمان ملی برق پاکستان نوشته است که افزایش نرخ زغال وارداتی از افغانستان باعث می‌شود که برق ارزان برای پاکستان تولید نتواند.
حکومت طا-لبان اخیراً قیمت زغال صادراتی را ۱۲۰ درصد افزایش داد و حالا قیمت ۱ تن زغال افغانستان از ۹۰ دالر به ۲۰۰ دالر افزایش یافته‌ است. این تصمیم هزینه تولید برق را در پاکستان بالا برده است.
شرکت هوانینگ شن دونگ رویی از سازمان برق پاکستان خواسته است تا نرخ زغال وارداتی از افغانستان را در هفته‌های آینده کاهش دهد.
این شرکت تضمین کرده است که در مواقع ضروری مسئولیت خود را انجام می‌دهد و تامین برق ارزان و مداوم را تضمین می‌کند و شفافیت فرایند را حفظ می‌کند. با این حال، شرکت علیرغم اقدام به نفع کشور پاکستان نمی‌تواند متحمل ضرر شود.
رییس این شرکت با بیان اینکه در بحران مالی جدی قرار دارد و در شرایطی نیست که هیچ گونه کسری قیمت سوخت خود را تحمل کند، گفته است: «اگر سازوکار توافق شده توسط نپرا ظرف یک هفته تصویب نشود، شرکت چاره ای جز توقف واردات نخواهد داشت. این شرکت به جز زغال سنگ افغانستان تنها به زغال سنگ افریقای جنوبی متکی است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا