آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعه

شفاخانه‌های ۱۵ ولایت با فایبر نوری به مرکز وصل می‌شود

مسئولان وزارت صحت عامه کشور امروز یکشنبه تفاهم نامه‌ای را با اداره اترا – تنظیم کننده خدمات مخابراتی وزارت مخابرات – به امضا رساند که به اساس آن شفاخانه‌های دولتی ۱۵ ولایت از طریق فایبر نوری با مرکز وصل می‌شود.



مسئولان وزارت صحت عامه کشور امروز یکشنبه تفاهم نامه‌ای را با اداره اترا – تنظیم کننده خدمات مخابراتی وزارت مخابرات – به امضا رساند که به اساس آن شفاخانه‌های دولتی ۱۵ ولایت از طریق فایبر نوری با مرکز وصل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، تفاهمنامه وصل شفاخانه‌های ۱۵ ولایت کشور با فایبر نوری، به هدف استفاده از تکنالوژی تداوی از راه دور، میان وزارت صحت عامه و اداره تنظیم خدمات مخابراتی( اترا) امضاء شد.
فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه گفت:« در مرحله نخست قرار است شفاخانه‌های دولتی شرنه مرکز ولایت پکتیکا وشفاخانه دولتی ایبک، مرکز ولایت سمنگان با شفاخانه جمهوریت در کابل، با استفاده از فایبر نوری، وصل شود.»
وزیر صحت افزود: اگر این برنامه نتیجه دهد در سه سال آینده تمامی شفاخانه‌هایی که در ولسوالی‌ها و ولایت‌ها وجود دارد، از طریق برنامه طبابت از راه دور (تیلی میدیسن) با شفاخانه‌های مرکزی در کابل وصل شده و شفاخانه‌های کابل با برخی شفاخانه‌ها در کشورهای بیرونی وصل می‌شود.
این پروژه با هزینه سه میلیون دالر که از سوی اداره تنظیم خدمات مخابراتی پرداخت می‌گردد، در جریان سه سال تطبیق خواهد شد.
پروژه وصل شفاخانه‌های ۱۵ ولایت کشور با مرکز همچنان سه هدف عمده را دنبال می‌کند که عبارت از تشخیص دقیق بیماری، تداوی معیاری بیماران وبالا بردن دانش طبی داکتران در ولایات است.
وزیر صحت با اشاره به آن که سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دالر از پول شهروندان به خاطر تداوی در شفاخانه‌های بیرون از کشور هزینه می‌شود، گفت: استفاده از تکنالوژی تداوی از راه دور، افزون برآن که کیفیت تداوی را در شفاخانه‌های ولایات وولسوالی‌ها بالا می‌برد، باعث جلوگیری از بیرون شدن پول از کشور نیز می‌شود.
فیروزالدین فیروز گفت: با وصل شدن شفاخانه‌های مرکز با شفاخانه‌های مشهور کشورهای منطقه، زمینه برای تداوی هرنوع بیماری در داخل کشور فراهم خواهد شد، تا بیماران با هزینه کمتر ودر زمان اندک، تشخیص وتداوی شوند.
محمد نجیب عزیزی رییس اداره اترا نیز گفت: براساس این تفاهمنامه، اگر برنامه اتصال شفاخانه‌های پکتیکا و سمنگان نتیجه دهد، در دو سال آینده ۱۵ شفاخانه در ۱۵ ولایت کشور با شفاخانه‌های مرکز وصل خواهد شد.

آقای عزیزی علاوه کرد که اداره اترا از لحاط تکنالوژی امکانات را فراهم می‌کند، اما تشخیص نیازمندی‌ها از سوی وزارت صحت عامه صورت می‌گیرد؛ زیرا به گفته او، نقش اداره اترا در تطبیق این تفاهمنامه تمویل کننده و نظارت کننده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا