آخرین اخباراجتماعافغانستان

شفاخانه مرکزی بامیان با حضور معاون رییس‌جمهور افتتاح شد


شفاخانه مرکزی ولایت بامیان بعد از ظهر امروز دوشنبه با حضورداشت محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، زهرا آغاخان، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، محمود بلیغ، وزیر فواید عامه، وکلای بامیان در شورای ملی، شماری زیادی از مقامات محلی و مرکزی، اقشار مختلف مردم، فعالان مدنی، شوراهای محلی، شورای ولایتی و رسانه‌های داخلی و خارجی، افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دید، این شفاخانه به همکاری مالی کشورهای کانادا و فرانسه با هزینه ۲۳ میلیون دالر امریکایی اعمار گردیده و کارهای عملی آن به همکاری موسسه«آغا خان» در فاز اول آن به اتمام رسیده است.
در همین حال، محمد طاهر زهیر، والی بامیان، از سفارت‌خانه‌های فرانسه و کانادا و حمایت شورای ملی و مالکان زمین تشکری کرده، گفت: شفاخانه جدید بامیان یکی از شفاخانه‌های استاندارد بین‌المللی بوده و در مطابقت با ماسترپلان فرهنگی ساخته شده است.
وی افزود، خواست مردم بامیان از وزیر صحت عامه اینست که این شفاخانه از شفاخانه ولایتی به شفاخانه حوزوی تبدیل شود.
محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نیز ایجاد چنین شفاخانه را در ولایت بامیان یک رویداد مهم در راستای بهبود وضعیت صحی عنوان کرده، گفت: کمبود مراکز صحی و نحو ارایه خدمات صحی، یک چالش عمده در سراسر افغانستان بود و انتظار می‌رود با فعالیت این مرکز صحی مشکلات مردم این ولایت حل شود.
در همین حال، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه گفت که این شفاخانه به لحاظ زیرساخت و نحو ارایه خدمات صحی در سطح منطقه بی‌نظیر است و بزودی متخصصین زیادی به این شفاخانه معرفی خواهند شد.

 

وی نبود تخصیص بودجه در شفاخانه‌ها را یکی از چالش‌های عمده این وزارت عنوان کرده، می‌گوید: یکی از دلایل که خدمات صحی به شکل اساسی آن تطبیق نمی‌شود، نبود تخصیص و کمبود نیروهای بشری در شفاخانه‌ها است‌.
وی افزود، ما تلاش داریم تا این شفاخانه به یکی از مراکز صحی در سطح منطقه تبدیل شود تا دیگر نیاز بر این نباشد که ما مریضان خود را به بیرون از کشور انتقال دهیم.
شفاخانه مرکزی ولایت بامیان روی۶.۴ جریب زمین با داشتن ۱۶۰ بستر ساخته شده که هزینه جمعی آن در سه فاز به ارزش ۲۳ میلیون افغانی است که به کمک مالی کشورهای کانادا و فرانسه ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا