آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

شفافیت انتخاباتی تهداب قاعده بازی رقابت سیاسی است

نیاز است که از خلق ذهنیت‌های منفی در امور انتخابات خودداری کرده و به مسئولان کمیسیون‌های انتخابات اعتماد کنیم تا این که زعیمی برخاسته از رای واقعی مردم را شاهد باشیم.

انتخابات ریاست جمهوری به‌ تاریخ ششم ماه میزان در سراسر افغانستان برگزار گردید. با آن که برخی مشکلات و نارسایی‌های تخنیکی در این روند موجود بود، اما در تاریخ افغانستان یکی از شفاف‌ترین انتخابات‌ها بود که نقش واقعی اراده مردم و دموکراسی را به اجرا گذاشت.
انتخابات‌های گذشته و تقلباتی که در آن روند‌ها انجام شد، سبب بی‌اعتمادی گسترده مردم گردیده بود که همین عامل اصلی اشتراک کمرنگ آنان در ششم میزان گردید. با این حال رهبری کمیسیون انتخابات با مدیریت سالم توانست این پروسه را موفقانه برگزار نماید.
در بخش تأمین امنیت انتخابات با آنکه گروه طالبان هشدارهای شدیدی را مبنی بر حمله به مراکز رای‌دهی و عدم حضور مردم به‌پای صندوق‌های رای، صادر کرده بود، اما مردم با انگیزه تقویت نظام و پایه‌های دموکراسی نوپای افغانستان به‌ پای صندوق‌های رای رفتند و برای سرنوشت خود رای دادند.
بدون شک موفقیت در تأمین امنیت مراکز رای‌دهی در روز انتخابات مدیون هماهنگی بین نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است که به‌گونه مشترک اهداف دشمنان آزادی و مردم‌سالاری را به رویا مبدل کردند.
در همین حال، موضوع شفافیت در انتخابات از بحث‌های مهم و بروز دنیای سیاست و نامزدان است که همه جناح‌ها به ‌شدت به آن تأکید دارند. این در حالیست که رهبری کمیسیون انتخابات از همان روز نخست بر شفافیت پروسه انتخابات تأکید نموده بود و به‌تازگی نیز حدود ۵۰۰ هزار رای بدون بایومتریک را باطل اعلام کرد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران، سفارت امریکا، سفارت روسیه، نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی، یوناما و دیگر نهادهای داخلی و خارجی از مراجعی هستند که از نزدیک روند انتخابات را مشاهده کرده و از شفافیت کامل در آن سخن می‌گویند. در عین حال برخی از تیم‌ها حال و هوای «بحرانی» به‌خود گرفته و قبل از قبل تلاش دارند تا ذهنیت‌ها را به‌سمت و سویی دیگر سوق دهند. درست دو روز پس از انتخابات تیم ثبات و همگرایی به‌رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرد که برنده انتخابات است، در حالی که هیچ‌گونه آماری از سوی کمیسیون اعلام نشده بود. با گذشت چند روز دیگر از برگزاری انتخابات یکبار دیگر این تیم به‌ طور غیرمستقیم اعلام کرد که اگر برنده نشود، از هر گزینه‌ای ممکن استفاده خواهد کرد.
پیش‌داوری‌ها و نظرسنجی‌های میان‌خالی، زمینه‌ساز بحران است و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی افغانستان را متزلزل می‌سازد و از سویی هم این عملکرد برخی نامزدان، دخالت مستقیم در کار کمیسیون‌های انتخابات است و مردم این را نمی‌خواهند.
باید یادآور شد که با گذشت ۱۷ روز از برگزاری انتخابات، کمیسیون‌های انتخاباتی شفاف درخشیده‌اند و با آنکه تلاش‌های پیدا و پنهانی پیرامون راه‌اندازی تقلبات گسترده حتی با تهدید رییس کمیسیون انتخابات جریان دارد، اما این کمیسیون همچنان بر طبل شفافیت می‌کوبد و بر به‌طرفی خود پایبند است. در چنین شرایطی که قرار است تا سه روز آینده نتایج ابتدایی اعلام شود، ولی بهتر خواهد بود که حتی با چند روز تأخیر، شفافیت این روند همچنان محفوظ بماند.
بنابر این موارد، نیاز است که از خلق ذهنیت‌های منفی در امور انتخابات خودداری کرده و به مسئولان کمیسیون‌های انتخابات اعتماد کنیم تا این که زعیمی برخاسته از رای واقعی مردم را شاهد باشیم. در پایان لازم به ذکر می‌دانم که بدون تردید تلاش‌ها برای تقلب‌های سازمان‌یافته جریان داشته و دارد، ولی اکنون با ۲۰۱۴ تفاوت دارد و مردم هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند شفافیت قربانی تقلب شود.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا