آخرین اخبارجهانسیاست

شمار کلاهک‌های هسته‌ای امریکا اعلان شد

وزارت خارجه امریکا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را اعلان کرده است. این آمار در حالی منتشر شده که دولت بایدن مذاکرات کنترول تسلیحات هسته‌ای را با روسیه از سر می‌گیرد.

به نقل از صدای امریکا، وزارت خارجهٔ ایالات متحده پس از چهار سال برای نخستین بار روز گذشته شمار ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای خود را نشر کرد.
ایالات متحده تا ۳۰ سپتمبر ۲۰۲۰ میلادی، ۳۷۵۰ کلاهک هسته‌ای فعال و غیر فعال را در اختیار داشت که این تعداد ۵۵ کلاهک هسته‌ای کم‌تر از ۳۰ سپتمبر ۲۰۱۹ و ۷۲ کلاهک هسته‌ای کمتر از ۳۰ سپتمبر ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد.
پس از سال ۱۹۶۷ میلادی که جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق به اوج خود رسیده بود، این تعداد،‌ کم‌ترین ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده را نشان می‌دهد. در سال ۱۹۶۷ میلادی، مجموعا ۳۱ هزار و ۲۵۵ کلاهک هسته‌ای موجود بود.
آمار کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده روز سه شنبه در حالی نشر شد که دولت جو بایدن مذاکرات کنترول تسلیحاتی را با روسیه از سر می‌گیرد، مذاکراتی که در ادارهٔ ترامپ با بن‌بست مواجه شده بود.
وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که شفافیت در مورد ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای برای تلاش‌های منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای، اهمیت دارد.
بر اساس گزارش انستیتوت بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم که در جنوری ۲۰۲۱ نشر شد، ایالات متحده «کلاهک‌های هسته‌ای باز نشسته» خود را حساب نکرده است که مجموعهٔ همه کلاهک‌های هسته‌ای امریکا به ۵۵۵۰ می‌رسد.
بر اساس این گزارش، روسیه دارای ۶۲۵۵ کلاهک هسته‌ای است؛ چین دارای ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای، بریتانیا ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای دارد و فرانسه ۲۹۰ کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد.
در این گزارش آمده است که هند، پاکستان، اسراییل و کوریای شمالی نیز مجموعاً ۴۶۰ کلاهک هسته‌ای دارند. اما اسراییل تا حال هیچ‌گاهی داشتن سلاح هسته‌ای خود را تایید نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا