آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

افغانستان غمگین‌ترین کشور جهان؛

شهروندان: بی ثباتی سیاسی، فقر و نبود امنیت دل خوش باقی نمی‌ماند

خبرگزاری دید: براساس تازه‌ترین گزارش نشر شده برای تشخیص خوشحال‌ترین کشورهای جهان، افغانستان بار دیگر در آخر فهرست قرار گرفته است. شماری از شهروندان افغانستان در این خصوص می‌گویند که نبود یک آینده روشن، نبود امنیت، فقر و بی‌سوادی عامل ناخوشی مردم افغانستان است.

نهاد بررسی جمعیت جهان در تازه‌ترین گزارش از خوشحال‌ترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان که از میان ۱۴۶ کشور بررسی کرده است، افغانستان را به عنوان غمگین‌ترین کشور جهان دانسته است.
این‌ گزارش به تازگی در سایت بررسی جمعیت جهان نشر شده و در آن، خوشحال‌ترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی فهرست شده‌اند.
با این حال، شماری از شهروندان کشور با تایید این گزارش می‌گویند که نبود امنیت، فقر، بی‌سوادی و ناامیدی از آینده از عواملی است که افغانستان را به عنوان غمگین‌ترین کشور معرفی می‌کند.

احمد هنایش به خبرگزاری دید گفت: عدم امنیت برای شهروندان و فقر عامل این است که مردم افغانستان غمگین ترین کشورجهان شناخته شده است.
آقای هنایش افزود که تمام مردم افغانستان در فقر آگاهی به سر می‌برد و تا زمانی که سطح آگاهی بالا نرود مردم همواره در فقر و تنگ دستی قرار خواهد داشت و فقر و بیکاری باعث بروز خشونت و جرایم می‌شود که همیشه پرخاشگری می‌کنند.
وی همچنان گفت که نبود امنیت جانی برای شهروندان افغانستان یکی از دلایل غمگینی کشور است زیرا در ۲۰ سال اخیر تعداد زیادی از شهروندان ملکی قربانی حملات انتحاری و انفجار شده است که این موضوع بالای روح و روان مردم تاثیر منفی گذاشته است.
این در حالی است که افغانستان سال گذشته با امتیاز بیش‌تر در رده آخر قرار داشت، اما امسال امتیازاتش در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.
بر مبنای یافته‌های این گزارش، فنلند، دنمارک، سویس، آیسلند، هالند، ناروی و سویدن در حال حاضر در صدر فهرست خوشحال‌ترین کشورهای جهان قرار دارند.
هم‌چنان افغانستان، زیمبابوی، رواندا، بوتسوانا و لیتوسو در اخیر این فهرست جای گرفته‌اند.
رقیه حیدری یکی دیگر از شهروندان کابل در صحبت به خبرگزاری دید گفت که عدم آگاهی از موضوعات روز باعث می‌شود که همه چیز با دید سنتی دیده شود و این ناآگاهی عواقب منفی بر روان شهروندان برجای می‌گذارد.
خانم حیدری که یکی از زنان شاغل در کابل هست می‌گوید که عنوان «غمگین‌ترین» کشور جهان برای مردم افغانستان واقعاً مصداق عینی دارد چون هیچ یکی از شهروندان خوشحال نیست و زندگی را آنچنان که باید باشد تجربه نمی‌کند.

وی همچنان افزود که آمدن طا-لبان و مسدود شدن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان می‌تواند تاثیرات منفی بر شهروندان کشور داشته باشد. او افزود که خودش دانشجوی دانشگاه کابل است با آنکه سال چهارم دانشگاه است بعد از آمدن طا-لبان نتوانسته به دانشگاه برود و این موضوع بر وی تاثیر منفی گذاشته است.
این در حالی است که شهروندان افغانستان از دهه‌ها به این‌سو با جنگ، فقر و گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برای دومین سال به عنوان غمگین‌ترین کشور جهان معرفی شده است.
به جز این بررسی، افغانستان سال گذشته در بررسی‌های مختلف دیگر نیز به عنوان غمگین‌ترین کشور جهان انتخاب شده بود.
اجمل یکی دیگر از شهروندان کابل در صحبت به خبرگزاری دید، دلیل غمگینی مردم افغانستان را فقر می‌داند. او می‌گوید که نبود کار در بازار مردم را دچار مشکلات روانی کرده است و این بیکاری و فقر همه مردم را غمگین و ناخوش کرده است.
وی افزود که «من صبح زود از خانه بیرون می‌شوم و با کراچی بارکشی می‌کنم ولی هرگز نتوانستم شبی خوشحال به خانه بروم». اجمل گفت که روزانه از سه تا پنج نان مردم برایش کمک می‌کند چون هیچ کار پیدا نمی‌شود.
گفتنی است که در این بررسی‌ها، ۱۴۶ کشور جهان حضور دارند که افغانستان در قعر فهرست است.
هم‌چنان این نهاد گفته است که بررسی‌هایش پیش از تسلط طالبان انجام شده و ممکن است که برخوردهای اخیر طالبان روی امتیازات افغانستان در آینده تاثیر بگذارد.
در این بررسی، سرانه تولیدات ناخالص داخلی، حمایت‌های اجتماعی، امید به زندگی سالم، آزادی انتخاب، سخاوت‌مندی و درک تشخیص فساد داخلی و خارجی از معیارهای اصلی در انتخاب کشورها بوده است.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا