آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

کابل در تاریکی؛

شهروندان: توزیع برق عادلانه نیست/ برشنا: مشکل از جانب ازبیکستان است

خبرگزاری دید: به دنبال قطع برق وارداتی ازبیکستان و افزایش بی‌پیشینه قطعی برق در کابل، شماری از شهروندان شکایت دارند که برق موجوده نیز به صورت عالانه توزیع نمی‌شود. برشنا اما می‌گوید که برق به صورت مساویانه به تمام ساحات توزیع می‌شود.

رسول شهزاد- کابل

حکمت الله میوندی سخننگوی برشنا

هرچند قبلاً نیز برق وارداتی در فصل سرما با کمبود همراه بود، اما اکنون کاملاً قطع است و ساحات رهایشی در شهر گاهی در ۲۴ ساعت فقط یک ساعت برق دارد.

گفته‌هایی وجود دارد که ازبیکستان برق خود را به دلیل بدهی افغانستان قطع کرده، اما حکمت‌الله میوندی سخنگوی شرکت برشنا با تکذیب این موضوع می‌گوید که افغانستان هیچ بدهی به جانب ازبیکستان ندارد.

میوندی گفت که اگر بدهی وجود می‌داشت، جانب ازبیکستان موضوع را رسانه‌ای می‌کرد.

سخنگوی شرکت برشنا به دید پرس گفت که دلیل اصلی قطع برق ازبیکستان به افغانستان، مشکلات تخنیکی، کمبود منابع تولید برق و نیاز مبرم خود آن کشور به برق تولیدی در سرمای بی‌سابقه است.

از جانبی هم، آقای میوندی گفت برای تنویر ولایاتی که در مسیر این خط برق قرار دارند، در اوج موسم مصرف که تابستان و زمستان است، جمعاً به ۷۰۰ میگاوات برق نیاز است که اکنون منابع داخلی فقط ۲۰ درصد آن را فراهم می‌کند.

شکایت شهروندان را مبنی بر غیر عادلانه توزیع شدن برق منابع داخلی با سخنگوی شرکت برشنا مطرح کردیم، اما او گفت که این موضوع به جز در ساحاتی که وزارت های امنیتی مثل وزارت دفاع، وزارت داخله و ریاست استخارات و همچنان برخی نهادهای دیگر دولتی مثل شفاخانه‌ها وجود دارد، در ساحات دیگر حقیقت ندارد و برق عادلانه توزیع می‌شود.

در همین حال، شهروندان کابل می‌گویند که در شبانه روز فقط یک ساعت برق دارند.

سید شبیر محمودی باشنده کابل‌ می‌گوید که در ۲۴ ساعت یک ساعت برق دارد و این پرچاوی مشکلاتی را برای شان ایجاد کرده است.

آقای محمودی می‌گوید که نبود برق در فصل سرما باعث بلند رفتن قیمت مواد سوختی می‌شود. اگر بهای گاز در بازار ارزان باشد شهروندان از گاز استفاده می‌کنند ولی قیمت مواد سوختی در‌ نبود برق افزایش می‌یابد.

سید محمد یکی دیگر از باشندگان کابل در مورد پرچاوی برق می‌گوید که غرب کابل در هنگام پرچاوی برق تا ۷۲ ساعت بی‌برق می‌ماند و این بی‌برقی شکایت شهروندان را برانگیخته است.

محمد می‌گوید که دلیل قطع برق از سوی ازبیکستان می‌بایست دلایل مالی داشته باشد. رحمت‌الله کریمی یکی از باشندگان کابل به خبرگزاری دید گفت: پرچاوی برق تجارت و کار و بار مردم را با مشکلات فراوان مواجه ساخته است.

آقای کریمی می‌گوید که نبود برق در کابل پیامدهای بسیار منفی برای جامعه دارد؛ زیرا هنگام پرچاوی برق استفاده از جنراتورها باعث آلودگی صوتی و آلودگی هوا می‌گردد. نبود برق روی قیمت مواد سوختی و نفتی نیز تاثیر زیادی دارد.

وی از شرکت برشنا می‌خواهد تا در هماهنگی با کشورهای صادر کننده برق به افغانستان مشکلات برق کشور و مخصوصاً پایتخت را حل کند.

کریمی‌می‌گوید که پرچاوی برق باعث قطع آب در کابل نیز شده است.

حضرت سالک یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید که نبود برق کار و بار را در تمام عرصه‌ها با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

گفتنی است که همه ساله در فصل زمستان پرچاوی برق در شهرهای کشور مخصوصاً کابل چند برابر افزایش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا