آخرین اخبارافغانستانفرهنگ عامهگزارش

شهروندان: مخالفت با نوروز نشانه فقر تاریخی است

رسول شهزاد_ کابل

شماری از شهروندان کابلی طی مراسمی از جشن باستانی نوروز تجلیل کرده و می‌گوید که نوروز هویت ما است و کسانی که با تجلیل از نوروز مخالفت می‌کنند سواد تاریخی ندارند.

شماری از شهروندان کابلی طی مراسمی از جشن باستانی نوروز تجلیل کرده و می‌گوید که نوروز هویت ما است و کسانی که با تجلیل از نوروز مخالفت می‌کنند سواد تاریخی ندارند.
بنیاد اجتماعی، فرهنگی و هنری صدای هموطن با برگزاری مراسمی از روز سال نو « نوروز» تجلیل کرد.
سید محمد نصیر رییس بنیاد صدای هموطن گفت که جشن باستانی نوروز یکی از فرهنگ‌ها و عنعنات حوزه فارسی زبانان است که همه سال از سوی کشورهای مختلف از آن تجلیل می‌شود.


آقای نصیر همچنان گفت که مردم افغانستان باید این روز را گرامی شمرده و از آن به عنوان روز خوشی تجلیل کنند زیرا نوروز روز تازه شدن طبیعت است.
از سوی دیگر، عابدین احمدی عضو دفتر مولوی مهدی مجاهد در این برنامه گفت که جشن نوروز یک جشن کهن و تاریخی است که باید در افغانستان نیز به عنوان یک روز ملی از آن تجلیل شود.

آقای احمدی گفت که نوروز یک روز « امید» است که شهروندان به آینده و بهار آینده شان امیدوار می‌شود.
وی افزود که در این روز طبیعت زنده می‌شود و این روز به عنوان یک عید برای ما اهمیت دارد.
از سویی هم، قربان علی صفری دلیل مخالفت شماری از اشخاص را فقر تاریخی و بی‌سوادی عنوان کرد.
آقای صفری گفت، کسانی که امروز سنگ مخالفت با برگزاری جشن نوروز را به سینه می‌زنند در فقر تاریخ و فقدان سواد کافی به سر می‌برند وگرنه نوروز روز همه انسان ها است، روزی است که طبیعت انسان‌ها را با شادی دعوت می‌کند.

گفتنی است که از روز اول حمل « نوروز» همه سال در افغانستان تجلیل می‌شد. مزارشریف کانون گرم تجلیل از نوروز بود که همه سال هزاران تن از سراسر کشور به این ولایت سفر می‌کردند که نوروز را تجلیل کنند. امسال اما بخاطر حاکمیت طا-لبان جشن نوروز در سراسر کشور رنگ و بوی سابق را نداشت و بسیار محدود برگزار شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا