آخرین اخبارافغانستانفرهنگ عامه

به‌بهانه هفته شهید؛

شهید کاظمی، اسطوره‌ ماندگار تاریخ افغانستان

من پیشنهادم به اهل خرد و دانشمندان جامعه ما این است که این موضوع را بشکافند که در کجاها به شدت معتقد باورها و ارزش‌های دینی باشیم، در کجاها می‌توانیم وحدت قلمرو با دمکراسی داشته باشیم و جایی هم که نداشته باشیم، به‌زور تحمیلش نکنیم که نتیجه‌اش باز در جامعه ما شکل‌گیری تحجر است.

افغانستان کشوری با فراز و نشیب‌های تاریخی فراوان که در تنگنای ظلمت و روشنایی قرار گرفته و برای حصول آزادی و دمکراسی، میلیون‌ها قربانی تقدیم کرده است.
در این میان اما، شخصیت‌های مطرح و مهم سیاسی نیز جان‌های شیرین خود را قربانی وحدت ملی، صلح، عدالت‌خواهی و برابری همه شهروندان کرده‌اند که نام‌ شان همیشه جاوید خواهد ماند.
یکی از شخصیت‌های مطرح و تأثیرگذار در افغانستان، شهید سید مصطفی کاظمی بود. شهید کاظمی اسطوره وحدت ملی در کشور می‌باشد، زیرا ایشان زحمات زیادی در راستای ایجاد و استحکام وحدت ملی در افغانستان متقبل و متحمل شد و تفرفه و تعصبات قومی و مذهبی را یکی از بزرگترین مشکلات کشور می‌دانست.
شهید کاظمی مهارت‌های ویژه‎ای در بخش اقتصاد داشت و از بهر رشد و شکوفایی اقتصاد کشور تلاش‌های زیادی انجام داد و اکنون بسیاری از طرح‌های وی در کشور عملی می‌‎شود.
ایجاد ادارۀ پشتیبانی از سرمایه‌گذاری‌ها یا «آیسا» و بهره‌گیری از بندر چابهار از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی آقای کاظمی به شمار می‌رود.
ایشان نیاز جامعه را عمیقاً شناسایی کرده و بر طبق نیاز جامعه دقیقاً حرکت می‌کرد. در دوران جوانی یک فرهنگی و معلم برجسته بود، در دوران جهاد یک مجاهد وارسته و در زمان مقاومت یک فرمانده فرهیخته. در دهه ۷۰ یک سازمان‏‌دهنده توانا و زبده صلح بود و در دوران نوین افغانستان که به حیث وزیر تجارت و بازرگانی منصوب شد، جزو یکی از تاثیرگذارترین وزرای دولت و حکومت وقت محسوب می‌شد.
در دوران وکالت، یک وکیل رسالتمند و به معنی واقعی کلمه از طرف مردم دردمند یک نماینده بود و از مجرای اپوزیسیون یک منتقد فرهیخته و بشارت‏‌دهنده بود نه یک منتقد مغرض و تخریبگر.
وی دیدگا‌ه‌ها و طرح‌های روشنی در مورد صلح و انتخابات داشت که به چند دیدگاه وی در مورد صلح، حکومت‌داری، رشد و شگوفایی و انتخابات می‌پردازیم.
کاظمی شهید در بیاناتی در مورد رشد و شکوفایی افغانستان گفته بود: یک جامعه مرده، یک جامعه محتاج کمک‌های خارجی و یک جامعه‌ که از لحاظ فزیکی محتاج کمک‌های خارجی است، اما انگیزه را باید از خود احیا کند. ما انتظار داریم که انگیزه را هم بیرونی‌ها بدهند، ما تبدیل می‌شویم به یک جامعه مرده. یک جامعه مرده همواره محتاج کمک‌های خارجی خواهد بود. استقلالش، بازسازی و وحدت ملی آن هم حتی محتاج خارجی‌ها خواهد بود. ما می‌بینیم که به سمت وحدت ملی و محکم کردن پایه‌های وحدت ملی حرکت نمی‌کنیم و این غلط است. من پیشنهادم به اهل خرد و دانشمندان جامعه ما این است که این موضوع را بشکافند که در کجاها به شدت معتقد باورها و ارزش‌های دینی باشیم، در کجاها می‌توانیم وحدت قلمرو با دمکراسی داشته باشیم و جایی هم که نداشته باشیم، به‌زور تحمیلش نکنیم که نتیجه‌اش باز در جامعه ما شکل‌گیری تحجر است. ما مخیر نیستیم بین دو افراط‌گرایی یا لاابالی‌گری یا جریان تحجر. ما خط وسط فکری را باید تمثیل کنیم.
شهید سید مصطفی کاظمی در مورد صلح و امنیت اظهار داشته بود: زمانی در کشور امنیت و صلح و ثبات حاکم خواهد شد که حکومت داران و بزرگان کشور به منافع جمعی بنگرند.
این چهره محبوب و مردمی گفته بود: در ارتباط با این بحث دقت وتوجه بیشتری لازم است تا اوضاع افغانستان را به معنای واقعی بتوانیم تعریف وتفسیر کنیم انتخابات پارلمانی جزئی از این تفسیر و تحلیل خواهد بود. براشت من این است که متاسفانه بنابر یک سلسله عوامل و دلایل ثبات در افغانستان تهدید می‌شود وقت آن رسیده که به دور از براشت‌های جزیی اوضاع افغانستان را به معنای واقعی تحلیل کنیم.
بدون شک افکار و اندیشه‌های شهید کاظمی برای رشد و شکوفایی افغانستان نقش راهبردی دارد و نبود این بزرگ‌مرد ضایعه‌ای بزرگی محسوب می‌شود. محبوبیت و کارنامه درخشان این استاد خردمند تا آنجا در دل‌های مردم رخنه کرد که به وی لقب « معمار وحدت ملی» اعطا کردند.
در این جا نیاز است تا به مختصری از زندگی‌نامه شهید سید مصطفی کاظمی اشاره‌ای داشته باشیم.
شهید سید مصطفی کاظمی فرزند سید گل در سال ۱۳۴۲ در قریه لولنج ولسوالی سرخ پارسا ولایت پروان دیده به جهان گشود. شهید کاظمی تحصیلات خود را در ولایت کابل آغاز کرد و تا مقطع لیسانس ادامه داد. با آغاز جهاد پر شکوه مردم مسلمان افغانستان بر علیه حکومت دست نشانده شوروی و سربازان اشغالگر روسی، در سنگر مبارزه و جهاد قرار گرفت و با شجاعت و درایتی که در دوران جهاد از خود نشان داد به حیث یک فرمانده برازنده و دلیر در میان پاسداران جهاد افغانستان تبارز یافت.

با شکل‌گیری حزب وحدت اسلامی افغانستان، شهید سید مصطفی کاظمی از اعضای برجسته و فعال حزب وحدت اسلامی افغانستان انتخاب شد و با پیروزی جهاد مردم مسلمان افغانستان، شهید کاظمی عضو فعال شورای رهبری دولت اسلامی بود و در دوران سلطه طالبان و مقاومت مردم مسلمان افغانستان در سنگرهای رزم و حماسه حضور فعال و تعیین کننده داشت.
شهید کاظمی بعد از سقوط طالبان از شرکت کنندگان رسمی و فعال کنفرانس بن در سال ۱۳۸۱ بود و با امضای معاهده بن، نقش تازه‌تری را در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور به عهده گرفت. وی بر اساس این معاهده، در حکومت انتقالی و موقت به حیث وزیر تجارت تعیین گردید.
وی از وزرای فعال و دلسوز در کابینه به شمار می‌آمد که خدمات فراموش ناشدنی را در طی دوران مسئولیت خویش به انجام رساند. پس از تعیین دولت انتخابی، شهید کاظمی با توجه به تحولات جدید سیاسی در کشور، حزب اقتدار ملی را بنیان نهاد که از طرف اعضای حزب به حیث رهبر حزب بر گزیده شد.
وی همچنین با تلاش مجدانه در کنار سایر شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی، جبهه ملی را پایه گذاری نموده و به عنوان رییس کمیسیون سیاسی و سخنگوی جبهه بر گزیده شد.
شهید سید مصطفی کاظمی در عرصه فعالیت‌های پارلمانی نیز گروپ پارلمانی استقلال ملی را بنیان نهاد و از سوی نمایندگان مردم به حیث رییس کمیسیون اقتصادی در پارلمان انتخاب گردید.
سر انجام در پی این تلاش‌های صادقانه و دلسوزانه در مسیر خدمت به مردم و کشور به تاریخ ۱۳۸۶/۸/۱۵ هنگامی که از سوی پارلمان کشور برای بررسی وضعیت مردم به ولایت بغلان رفته بود، در یک عمل ناجوانمردانه و توطئه‌آمیز به همراه تعدادی چند از نمایندگان مردم در شورای ملی و تعداد کثیری از مردم بی‌گناه و کودکان معصوم در یک حمله تروریستی به شهادت رسید.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا