آخرین اخبارجهانحقوق بشرزنانسیاست

شورای امنیت ملل متحد بر عقب نشینی فوری طا-لبان از اقدامات «ضد حقوق بشری» تاکید کرد

خبرگزاری دید: شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر یک اعلامیه مشترک از طالبان خواستند که فوراً از اقدامات محدود کننده حقوق زنان در افغانستان عقب نشینی کنند.


شورای امنیت ملل متحد روز سه‌شنبه (۳ جوزا) نگرانی عمیق‌ خود را در رابطه به نقض فزاینده حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان از سوی طا-لبان، ابراز کرده‌ و خواستار بازگشایی مکتب‌ها به ‌روی تمامی دختران شده است.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل دستور‌های اخیر طا-لبان در مورد پوشش صورت زنان در مکان‌های عمومی و رسانه‌های همگانی را نگران‌کننده عنوان کرده و آن را در تضاد با انتظارات جامعه ‌‌جهانی و تعهدات طا-لبان به مردم افغانستان دانسته‌اند.
در بخشی از این اعلامیه نسبت به انحلال چندین «نهاد مهم ملی» توسط طا-لبان نیز ابراز نگرانی شده است. طا-لبان اخیراً چندین نهاد از جمله دبیرخانه‌های شورای ملی و کمیسیون مستقل حقوق بشر را منحل کرده‌اند.
اعضای شورای امنیت اوضاع افغانستان را «ناآرام» توصیف کرده و نسبت به افزایش حملات تروریستی علیه غیرنظامیان، اقلیت‌های مذهبی و زیرساخت‌های ملکی، ابراز نگرانی کرده‌اند.
این شورا بر ارایه مؤثر کمک‌های بشردوستانه تاکید کرده و افزوده که این امر وقتی ممکن است که طرف‌های دخیل به کارمندان نهادهای کمک‌کننده، به ‌شمول زنان، اجازه کامل کار بدهند.
شورای امنیت سازمان ملل از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان نیز خواسته است که تعامل با تمام جوانب سیاسی افغانستان را ادامه دهد و از پیش‌رفت آن این شورا را در جریان بگذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا