آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادث

شورای امنیت ملی: طالبان از آتش‌بس سوء استفاده کردند/وزارت داخله: مسئول حمله بر علما طالبان است


شورای امنیت ملی می‌گوید که گروه طالبان از آتش‌بس و هفته کاهش خشونت‌ها استفاده نا روا نموده و خشونت‌ها علیه مردم ملکی و نیروهای امنیتی را افزایش داده‌ است.


به گزارش خبرگزاری دید، شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که طالبان از آتش‌بس عید فطر و جریان کاهش خشونت‌ها استفاده نادرست نموده و خشونت‌ها را افزایش داده‌اند.
این اظهارات را جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی امروز یکشنبه( ۲۵ جوزا) در یک نشست خبری مشترک با سخنگویان وزارت داخله و اداره مستقل ارگان‌های محلی در کابل مطرح کرد.
آقای فیصل گفت که دولت افغانستان در جریان سه روز آتش‌بس و پس از آن حالت دفاعی فعال را حفظ کرده تا اعتماد لازم برای پیشبرد روند صلح به میان آید.
به گفته‌ او، طالبان نه تنها که خشونت‌ها را کاهش نداده، بلکه با افزایش سطح خشونت‌ها در ولایات مختلف به افغان‌کُشی ادامه داده‌اند. او در عین حال تأکید کرد که سطح خشونت‌های طالبان در مقایسه به زمان مشابه در سال‌های گذشته نیز افزایش یافته است.
آقای فیصل گفت که افزایش خشونت‌های طالبان به این معنی است که رهبری این گروه برای تأمین صلح در افغانستان تلاش نکرده و بر جنگ و افغان‌کُشی متمرکز بوده است. او گفت که صلح یک ضرورت و در عین حال خواست اکثریت مطلق مردم افغانستان بوده و نیاز است که در این زمینه بیشتر کار شود.
به گفته‌ فیصل، دولت تا کنون برای زمینه‌سازی صلح در کشور گام‌هایی برداشته و برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز آمادگی دارد، اما مانع اصلی در برابر این روند طالبان‌اند.
در همین حال، طارق آرین سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که تنها در یک هفته‌ گذشته، طالبان در ۲۹ ولایت کشور ۲۲۲ مورد تحرکات و فعالیت‌های تروریستی در برابر نیروهای امنیتی داشته‌اند. به گفته‌ او، در نتیجه‌ این تحرکات، ۴۲۲ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی کشته و زخمی شده‌اند.
به گفته سخنگوی وزارت امور داخله، طالبان پس از امضای توافق‌نامه‌ صلح با امریکا، در حدود سه‌هزار و ۵۰۰ تحرک در برابر نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در ولایات مختلف داشته‌اند.
آقای آرین همچنان گفت که ۵۴۱ مورد تحرکات طالبان در این مدت انفجار ماین‌های کنار جاده‌ای و مقناطیسی و هشت مورد دیگر آن حملات انتحاری و انفجار موترهای بمب‌گذاری شده بوده است. به گفته‌ او، در نتیجه‌ این تحرکات صدها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.
آرین علاوه کرد که حمله بر نیروهای امنیتی، هدف قرار دادن تأسیسات عامه و پایه‌های برق، ترورهای هدفمند نیروهای امنیتی و حمله بر عالمان دین شامل موجی از حملات طالبان است که پس از امضای توافق‌نامه‌ صلح دوحه در افغانستان صورت گرفته است.
او تأکید کرد که حمله بر عالمان دین به‌ منظور وارد کردن فشار روانی بر مردم و حکومت صورت می‌گیرد. به گفته‌ او، گروه طالبان مسئول حملات بر عالمان دینی اند، زیرا این گروه چتر کلان فعالیت برای دیگر گروه‌های تروریستی را ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا