آخرین اخبارافغانستانسیاست

شورای امنیت ملی: کابل و اسلام‌آباد به توافقاتی دست یافته‌اند

شورای امنیت ملی خبر داده است که هیئت اعزامی افغانستان به پاکستان در دیدارهایش با مقام‌های بلندپایه پاکستانی روی مسایلی از جمله پیش‌برد روند صلح و کاهش خشونت به توافق رسیده‌ است.
دفتر شورای امنیت ملی در خبرنامه‌‌ای گفته که دیدارهای مقام‌های دو کشور در یک فضای مثبت و سازنده انجام شد و «طرفین به صورت خاص روی عملی ساختن اقدامات مشخص طی روزهای آینده برای پیشبرد پروسه‌ صلح و کاهش خشونت به توافق رسیدند.»
خبرنامه افزوده است که مهم‌ترین موضع مشترک در مورد پروسه صلح این است که « در پالیسی موجود صلح هیچ بدیل بهتری ندارد، اما آن‌هایی که انتخاب شان صلح نباشد به شکل مشترک با اقدامات مشخص مقابل خواهند شد.»
هیئتی به ریاست حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و عضویت معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی، ویس احمد برمک وزیر داخله، همایون قیومی مشاور رییس‌ جمهور و نماینده وزارت خارجه روز یک‌شنبه، ششم جوزا به پاکستان رفت.
این هیئت، قرار گزارش‏ها با مشاور امنیت ملی پاکستان، رییس ستاد ارتش، رهبری دستگاه امنیتی، معیین سیاسی وزارت امور خارجه، رییس اپراسیون و مشاور امور اقتصادی نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرده است.
در همین حال، شورای امنیت ملی می‌گوید که در بخش امنیتی توافق شد تا دو طرف برای عملی شدن ۶۶ فقره تعهدات مندرج در «برنامه عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی» که «مهم‌ترین چارچوب جامع برای همکاری‌های دوجانبه» می‌باشد، هر چه زودتر مطابق یک برنامه مشخص گام‌های عملی را بردارند.
هم‌چنان در جریان این سفر، توافق شده تا کمیته‌های کاری در هر دو طرف هماهنگ کننده‌های خاصی را تعیین کنند و از پیشرفت عملی فعالیت‌های این کمیته‌ها به شکل مستقیم توسط رهبری دو کشور نظارت شود.
در بخشی از این خبرنامه آمده که دو طرف توافق کردند که با ایجاد میکانیزم‌های مشخص، شاهد عملی شدن این توافقات در روزهای آینده باشند و در یک هفته تا ده روز آینده آجندای مشخص تیم‌های کاری را تدوین کنند.
روز گذشته، شماری از سناتوران در مجلس سنا گفتند که سفر این هیئت به پاکستان همانند سفرهای گذشته مقام‌های دو کشور نتیجه‌‌ای در پی نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا