آخرین اخبارجهانحقوق بشرزنان

شورای حقوق بشر ملل متحد: در هیچ جای جهان مثل افغانستان به حقوق زنان تعرض نمی‌شود

خبرگزاری دید: گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان گفته است که مقامات فعلی افغانستان عمدی زندگی زنان را در افغانستان محدود و به حیثیت و آزادی آن‌ها حمله می‌کنند.

شورای حقوق بشر ملل متحد

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان روز گذشته در نشست شورای حقوق بشر این سازمان در رابطه به محدودیت‌های وضع‌شده علیه زنان در افغانستان صحبت کرده و در ادامه از کشورهای عضو این سازمان خواست از جوامع آسیب‌پذیر حمایت کنند.
بنت در سخنرانی خود در نشست حقوق بشر سازمان ملل گفت: مقامات کنونی افغانستان به طور گسترده زندگی زنان را محدود کرده‌ و به طور عمدی استقلال، آزادی و حیثیت زنان را هدف قرار داده و فرهنگ معافیت از مجازات را ایجاد کرده‌اند.
او از طا-لبان خواستار گفت‌وگوی معنادار با زنان شده و گفته ‌است که طا-لبان باید به طور مستقیم خواسته‌های زنان افغانستان را شنیده و به آن پاسخ دهند.
بنت افزوده است که از اگست ۲۰۲۱ به ‌این طرف، نگرانی‌ها در مورد وضعیت زنان در افغانستان و عقب‌افتادن آنان از حقوق‌شان مطرح بوده ‌است.
بنت تاکید کرده که طا-لبان همچنین باید به همه حقوق زنان و دختران برای تحصیل در تمام سطوح احترام بگذارند و مکاتب را به‌ روی دختران باز کنند.
گزارش‌گر ویژه ملل متحد در ادامه از کشورهای عضو خواست:

  • از تلاش هماهنگ برای مشارکت زنان در تمام سطوح فرآیندهای تصمیم‌گیری، از جمله در ارسال کمک‌های بشردوستانه اطمینان حاصل کنند.
  • حمایت شان را از زنان و دختران افغان افزایش داده و قوی‌ترین اقدامات ممکن را برای تضمین حمایت از حقوق آن‌ها انجام دهند، از جمله با تشدید فشار بر طا-لبان.
  • به سازمان‌های جامعه مدنی تحت رهبری زنان افغان در داخل و خارج از کشور حمایت لازم را برای ادامه کار آن‌ها در جهت حقوق برابر برای زنان و دختران فراهم کنند.
  • از طریق کمک‌ها و همکاری‌های بین‌المللی، حداکثر منابع موجود را برای تحقق حقوق انسانی زنان و دختران افغانستان تضمین کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا