آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

شورای حقوق بشر ملل متحد: شاهد ستم نهادینه شده و سیستماتیک علیه زنان در افغانستان هستیم

خبرگزاری دید: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که در افغانستان شاهد ستم نهادینه شده و سیستماتیک علیه زنان هستیم. میشل باشه کمیشنر این شورا گفت: «افغان‌ها تاریک‌ترین لحظات یک نسل را تجربه می‌کنند».

شورای حقوق بشر ملل متحد: شاهد ستم نهادینه شده و سیستماتیک علیه زنان در افغانستان هستیم

برخی منابع خبری روز گذشته(چهارشنبه ۲۵ جوزا) از قول باشله گزارش دادند که او در شورای حقوق بشر ملل متحد گفته: طالبان به رغم وعده‌های داده شده‌شان که نسخه نرم‌تر نسبت به گذشته از خود نشان می‌دهند، سیاست ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ خویش را دنبال می‌کنند.
این کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل نابرابر جنسیتی و حذف زنان را به‌ شدت محکوم کرده است. او در این نشست افزوده است: «اجازه بدهید واضح بگویم آن‌چه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، ستم سیستماتیک نهادینه شده بر زنان است».
کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده که محدودیت‌های شدید تحمیل شده بر آزادی زنان «تقریباً بر تمام جنبه‌های زند‌گی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، از جمله توانایی زنان و فرزندان‌شان برای دسترسی و مشارکت در خدمات بهداشتی، معیشتی و کمک‌های بشردوستانه».
باشله که در ماه مارچ از افغانستان بازدید کرده، گفته است که با زنان افغان ملاقات کرده و آنان هم‌چنان به مطالبه حقوق خود با وجود «چالش‌های غیرقابل تصور» ادامه می‌دهند.
او در این نشست تاکید کرده است که وضعیت زنان در افغانستان بحرانی است. باشله افزوده که این یک نگرانی جدی در کشوری است که با بحران‌های انسانی و اقتصادی وخیم مواجه است و ۹۳ درصد خانواده‌ها با سطوح بالایی از ناامنی غذایی مواجه‌اند.
باشله تصریح کرده است: «مسیر خروج از بحران برای مردم افغانستان با تلاش تعداد کمی هموار نمی‌شود».
او تاکید کرده است: «برای حرکت جامعه افغانستان به سمت صلح، نمایندگی همه افغان‌ها در فرایندهای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، بسیار مهم خواهد بود که به صدای زنان و دختران گوش داده شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا