آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

«شورای سراسری هزاره‌ها و اقوام افغانستان»؛ تشکل تازه قومی اعلام موجودیت کرد

خبرگزاری دید: سخنرانان در همایشی به مناسبت اعلام موجودیت «شورای سراسری هزاره‌ها و اقوام افغانستان» گفتند که هزاره‌های سنی، شیعه و اسماعیلی با هم متحد شده و هیچ کس نمی‌تواند آنان را از کشور حذف کند.

شورای سراسری هزاره
دیروز جمعه (۲۹دلو) تشکلی قومی به نام شورای سراسری هزاره‌ها و اقوام افغانستان اعلام موجودیت کرد.
در ترکیب این شورای تازه، هزاره‌های شیعه، سنی و اسماعیلی گرد هم آمده و خواستار سهم برابر با دیگر اقوام در ساختار قدرت شدند.
اتاج صاحب نماینده هزاره‌های اسماعیلی در این همایش مدعی شد که در افغانستان ۲۰ میلیون هزاره زندگی می‌کند. او ایجاد این شورا را روزنه امیدی برای وحدت واقعی هزاره‌های با عقاید مذهبی مختلف دانست.

شورای سراسری هزاره
مولوی سراج‌الدین بدخش به نمایندگی از هزاره‌های سنی صحبت کرده و مدعی شد که هزاره‌ها ۱۵ میلیون نفر هستند که در پیروی از سه مذهب زندگی می‌کنند.
به باور سخنرانان در این همایش، پراکندگی قومیت هزاره سبب شده که در حاشیه قرار بگیرد.
مولوی بدخش تاکید کرد که هزاره‌ها می‌توانند در تصامیم بزرگ سهم داشته باشند، ولی این قوم هیچگاه افزون طلب نبوده و به دیگران هم اجازه نخواهد داد که حق شان را تلف کند.
در همین حال، آیت‌الله واعظ زاده بهسودی در پیوند به ایجاد این شورا گفت که مردم هزاره تا کنون حدود ۸۰ درصد اختلافات درونی شان را حل کرده و روی وحدت و همدلی و یکپارچگی کار می‌کنند.
آیت‌الله بهسودی از دیگر اقوام نیز خواست که متحد باشند و برای عبور از بحران کنونی در کنار هم تلاش نمایند.
به باور آیت‌الله بهسودی، اعلام موجودیت این شورا در ادامه فعالیت‌ها تلاش‌ها برای وحدت و همدلی خواهد بود.


با این حال، پیش‌ از این نیز هزاره‌های شیعه اثناعشری و سنی تلاش‌هایی در جهت تقویت وحدت انجام داده‌ ولی نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا