آخرین اخبارافغانستانسیاست

شورای علمای شیعه افغانستان: مبارزه با ظلم و مفاسد شعائر نهضت حسینی است

خبرگزاری دید: شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن دهه محرم، می‌گوید که ظلم ستیزی و مبارزه با مفاسد از اصول و شعائر نهشت و قیام امام حسین بوده است.

شورای علمای شیعه افغانستان: مبارزه با ظلم و مفاسد شعائر نهضت حسینی است

شورای علمای شیعه افغانستان امروز شنبه(۸ اسد) در بیانیه‌ای به مناست عاشورای حسینی، از مردم خواسته که که در تجلیل از قیام امام حسین سهم ارزنده بگیرند، زیرا جان مایه قیام حسینی مبارزه با مفاسد، ظلم و خرافات بوده است.
متن کامل بیانیه:
«بسم الله الرحمن الرحیم
عن النبی(ص): «حسين منی و أنا من حسين»
کشور ما افغانستان همواره دچار تحولات طوفنده‌ گوناگون بوده که این تحولات به نحوی زندگی مردم ما را دچار دگرگونی‌های مختلف ساخته است؛ اما آن چه ثابت و پایدار مانده است، اعتقاد راسخ به اسلام و ارادت و محبت به پيغمبر خدا و اهل‌بیت گرامی‌اش(ع)، به ویژه عشق حسین نواده‌ نبی مکرم اسلام علیهم‌السلام و پاره تن آن نبی رحمت(ص) است. این عشق حیات آفرین در قلوب مردم مؤمن و دانای ما همواره در سخت‌ترین شرایط، فهم و شعور و شور و امید آفریده است و به همین دلیل، این مردم پاک‌طینت همه ساله غم حسین و نهضت خداخواهانه و حق طلبانه‌ او را گرامی می‌دارند و هر سال پرشورتر از سال پار، با اقامه مجالس عزا، اهداف نهضت او را بازخوانی می‌نمایند و بدین طریق در راه قرب الهی و رسیدن به حق و عدالت تلاش می‌ورزند و امسال نیز چنین چیزی در حال تکرار شدن است.
و لذا شورای علمای شیعه افغانستان به عنوان مجموعه‌ای از دلسوزان این مرز و بوم و آگاهان به مسائل دین و شریعت یادآوری امور ذیل را به مناسبت ماه محرم و مجالس عزاداری سیدالشهداء امام حسین(ع) لازم می‌داند:
۱ – محبت و علاقه به خاندان پاک رسول الله(ص) اختصاص به هیچ مذهب و طریقه‌ای ندارد؛ بلکه همه مسلمانان آن را یک امر واجب اسلامی و رکن ایمان می‌دانند.
۲ – امام حسین(ع) طبق نظر همه علمای اسلام برای احیا و استحکام دین خدا، احکام و ارزش‌های قرآنی و شریعت اسلامی قیام کرد؛ بنابراین، تداوم راه این قیام و نهضت خونین، در پرتو پای‌بندی به فرایض الهی، نشر و گسترش احکام و معارف اسلامی می‌باشد. آن امام همام برای این امر به پا خاست که امت اسلام به دستورات خداوند عمل کنند. حقایق و معارف قرآن در جامعه حاکم باشد. حدود و مرزهای شریعت حفظ و رعایت شود. حقوق مردم پایمال نگردد. عدالت در تمام شئون زندگی مسلمانان اصل و اساس باشد. ظلم و ستم و تبعیض برچیده و محو شود و حکام مسلمان با عدل و انصـــاف رفتار کنند، تا صفا و صمیمیت، اخوت و برادری، همدلی و همدردی بر سرزمین‌های اسلامی حکومت کند.
۳ – برپایی عزاداری و مجالس مصیبت شهدای کربلا و در راس آنان، سید و سرور شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) از شعائر دینی و در جهت نشر و تبلیغ احکام و معارف اسلامی است؛ زیرا که آن حضرت برای احیای دین قیام کرد و برای زنده نگه داشتن ارزش‌های قرآنی به پا خاست. پس جا دارد از چنین جان فشانی عظیم هرچه باشکوه‌تر تجلیل شود و مردم مومن با تمام توان سهم گیرند، تا پای‌بندی خود را با اهداف مقدس سیدالشهداء و ارادت و علاقه وافر خود را به سیدالمرسلین و خاتم النبیین محمد مصطفی(ص) و اهل بیت پاک او نشان دهند.
۴ – مفاسد اخلاقی و ظلم، پایه‌های یک جامعه سالم را متزلزل ساخته و مردم را به سمت گمراهی سوق می‌دهد و نیازهای بشر در سایه دین خداوند و قسط و عدل منبعث از آن تامین می‌گردد و اینها از شعارهای اصلی نهضت عاشوراست.
۵ – کشور ما به خاطر چهل سال جنگ و درگیری نیاز مبرم به وحدت، صمیمیت، برادری و تفاهم دارد. عقل سلیم حکم می‌کند که منافع وگرایش‌های شخصی، گروهی، قومی و منطقوی را در جهت تامین مصالح کشور و وطن نادیده گیریم و برای آینده روشن، تربیت نسل نو، شکوفایی میهن و قطع وابستگی به خارج، از کینه‌های کهنه، اختلافات گذشته و از راه و روش‌های مخرب و مهلک، فاصله گیریم. در پرتو همین اصل از حکومت و مخالفان آن می‌خواهیم که مسائل و مشکلات را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنند، نه از طریق جنگ و خشونت که این کشور و این مردم دیگر تاب و تحمل جنگ و خشونت را ندارند.
۶ – محرم، ماه ایثار و فداکاری‌ست؛ محرم ماه گذشت و جان‌فشانی و از خود گذری در راه خدمت به دین و بندگان خداوند است؛ لذا با توجه به بحران اقتصادی و بیکاری، حمایت از نیازمندان و فقرا در این برهه‌ بسیار حساس ضروری بوده، توجه انسان‌های خیر و نیکوکار را از هر طریق ممکن، مخصوصاً از راه نذورات مرسوم ‍در ایام عاشورا خواستاریم.

۷ – در پایان شورای علمای شیعه افغانستان از منشور عاشورایی شورای عالی تنظیم امور دینی و رهنمود امنیتی و اعلامیه کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی حمایت نموده و به وعاظ، خطبای حسینیه‌ها و مساجد، هیئت‌های عزاداری و هیئت‌های امنای مساجد توصیه می‌نماید که مفاد آنها را جدا رعایت نموده، مورد تطبیق قرار دهند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا