آخرین اخبارافغانستانسیاست

شورای علمای شیعه خواستار مذاکره میان طا-لبان و مولوی مهدی شد

خبرگزاری دید: شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند به درگیری‌ها میان طا-لبان و افراد مولوی مهدی در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل اعلام کرده است که جنگ راه حل نیست و طرفین باید از طریق گفت‌وگو از بروز جنگ جلوگیری کنند.


شورای علمای شیعه افغانستان امروز شنبه (۴ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جنگ پدیده شوم و منفوری است که همواره فجایع و مصیبت‌های بی‌شماری را بر جوامع انسانی تحمیل نموده و موجب ویرانی و نابودی نسل‌ها و اذیت و آزار انسان‌های بی‌گناه اعم از زنان، اطفال شده است.
در اعلامیه شورای علمای شیعه افغانستان آمده است که با تحولات یک‌سال پیش که منجر به سقوط نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن امارت اسلامی گردید انتظار می‌رفت بی‌نظمی‌ها، نا امنی‌ها و جنگ‌ها خاتمه یابد. ولی با تأسف دیده شد که جنگ‌ها و ناامنی‌ها در برخی مناطق باعث نگرانی شدید مردم شده و شعله‌های جنگ در حال روشن شدن است.
به نقل از اعلامیه: از مدتی بدین‌سو نشانه‌های بروز خشونت در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل قابل تحلیل بوده تشویش‌هایی را به وجود آورده بود.
اعلامیه افزوده است که در اثر درخواست علما و طلاب بلخاب از شورای علمای شیعه افغانستان مبنی بر تلاش در راستای جلوگیری از جنگ در بلخاب این شورا هیئتی را انتخاب کرد که در تفاهم با امارت اسلامی و مولوی مهدی که از فرماندهان شناخته شده امارت اسلامی است تلاش جدی نموده، از بروز جنگ در بلخاب جلوگیری نمایند.
در اعلامیه آمده است که علی‌رغم این که هیئت موثر متشکل از شخصیت‌هایی از ولایت‌های مختلف کشور در نظر گرفته شد و تفاهم ابتدایی هم با مقامات امارت اسلامی و مولوی مهدی صورت گرفته بود. با تأسف بايد یاد آور شد که افراد کوتاه‌بین در اثر رقابت‌های ناسالم نقش منفی بازی نموده موانعی بر سر راه هیئت خلق نمودند و به مشتعل شدن آتش جنگ کمک کردند.
شورای علمای شیعه افغانستان افزوده است: اکنون که جنگ در بلخاب آغاز شده است و مردم بی‌گناه بلخاب در معرض آسیب دیدن قرار دارند، نکاتی را به طرف‌های درگیری به طور جدی تذکر داده، توصیه می‌کند.
۱: جنگ ویران‌گر است و به هیچ دلیلی به نفع کشور و ملت نمی‌باشد و مردم را متضرر می‌سازد؛ لذا از طرفین منازعه می‌خواهیم که هر چه عاجل‌تر به نبردهای مسلحانه نقطه پایان گذاشته، منازعات و مسایل مورد اختلاف شان را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند.
۲: طرفین جنک حکم صریح پیامبر اسلام را مورد توجه قرار دهند که می‌فرماید: در سایه جنگ نباید جان، مال، ابرو و ناموس مردم، مورد تعرض قرار گیرد، حتی اشجار، چشمه سارها و مزارع مردم آسیب نبیند، افرادی که صحنه جنگ را ترک کرده‌اند نباید تعقیب شوند و با اسرای جنگی با مهربانی برخورد شود.
۳: معضله بلخاب نشئت گرفته از نارضایتی مولوی مهدی است که سال‌ها منحیث یک قومندان در کنار نیروهای امارت اسلامی رزمیده است و اینک می‌گوید؛ خواستار جایگاه حقوقی و سیاسی مردم خویش است. بنابر این معضله باید به گونه‌ای درون امارتی حل گردد و به بخش‌های دیگری از جامعه و مناطق کشور تسری داده نشود.
۴: مردم ملکی و غیر دخیل در جنگ نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند آن عده مردمی که از ترس جنگ خانه‌های خویش را ترک کرده‌اند زمینه برگشت مطمئن و آرام آنها به خانه‌های شان فراهم شود.
گفتنی است که در ماه‌های اخیر اختلافات میان طا-لبان و مولوی مهدی یکی از فرماندهان امارت اسلامی بالا گرفت که هیئت‌هایی از طرف امارت اسلامی برای مذاکره با مولوی مهدی به بلخاب رفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا