آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

شورای مصالحه شکست خورده است

انتظار داریم که سرانجام ریاست جمهوری و نیرو‏های سیاسی برای آغاز مذاکرات بین‏الافغانی به توافق برسند و در رایزنی باهم روی یک فهرست افغانستان شمول و فراگیر کار کنند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در حالی به کابل می‏آید که کار شورای رهبری مصالحه شکست خورده است. شورای رهبری مصالحه ایجاد شد تا نیرو‏های سیاسی بیرون از حکومت را با ریاست جمهوری در روند صلح نزدیک نماید. دیده شد که این طور نشد و شورای رهبری مصالحه سبب گردید که یک هیئت ملی مذاکره کننده با با طالبان شکل نگیرد.
رهبری حکومت تلاش کرد که در نشست قطر توسط شورای رهبری مصالحه متحدان سیاسی‏اش را بفرستد. مخالفان سیاسی حکومت که هیچ گونه اعتمادی به ریاست جمهوری ندارند، کار شورای رهبری مصالحه را نیز باور ندارند.
در چند جسله شورای رهبری مصالحه که در ارگ و سپیدار برگزار شد، دیده شد که آقای محمد حنیف اتمر و محمد یونس قانونی که از مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی هستند، حضور پررنگ نداشتند.
مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی به این گمان هستند که رییس جمهور از بنیاد با روند گفت‏وگو‏های صلح مخالف است.
جریان‏های سیاسی که در معادلات سیاست افغانستان جایگاه ویژه و تاثیر گذار دارند، به کار شورای رهبری مصالحه اعتماد ندارند.
پس از فشارهای ایالات متحده امریکا، سرانجام ارگ اعلام کرد که حکومت در نشست قطر شرکت می‏کند. اختلافات روی فهرست اعزامی به دوحه روشن ساخت که هنوز اختلافات حکومت با جریان‏های سیاسی در خصوص چگونگی مذاکره با گروه طالبان حل و فصل نشده است.
حالا زلمی خلیلزاد در شرایطی به کابل خواهد آمد که ریاست جمهوری با نیرو‏های سیاسی هیچ گونه سازگاری ندارد.
بی‌اعتمادی حاکم در پروسه صلح، امریکایی‏ها را نیز خسته ساخته است و سعی دارند اجماعی برای صلح در افغانستان شکل بگیرد.
پس از لغو نشست دوحه، یک بار دیگر امریکا روی آغاز مذاکرات حکومت‏محور تاکید کرد. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در تماس تیلفونی با رییس جمهور غنی، روی آغاز مذاکرات بین‏الافغانی تاکید کرد.
اکنون پس از لغو نشست قطر و در آستانه آمدن زلمی خلیلزاد بایستی ریاست جمهوری و نیرو‏های سیاسی برای یک فهرست تازه به توافق برسند. تا این جای کار این زلمی خلیلزاد بوده که پیوسته وساطت کرده است.
انتظار داریم که سرانجام ریاست جمهوری و نیرو‏های سیاسی برای آغاز مذاکرات بین‏الافغانی به توافق برسند و در رایزنی باهم روی یک فهرست افغانستان شمول و فراگیر کار کنند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا