آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

شورای مقاومت برای نجات: در بلخاب «دیوانه وار» قتل عام صورت گرفته است

خبرگزاری دید: شورای مقاومت برای نجات در اعلامیه‌ای نسبت به تحولات بلخاب واکنش نشان داده و ادعا کرده که در این ولسوالی «قتل عام» صورت گرفته است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی اما با رد این ادعاها گفته است که هیچ فرد ملکی در بلخاب کشته نشده است.

شورای مقاومت برای نجات: در بلخاب «دیوانه وار» قتل عام صورت گرفته است

در اعلامیه‌ این شورا که روز سه‌شنبه (۷ سرطان) منتشر شده، آمده است که نیروهای طا-لبان «عقده‌گشایی‌هایی لجام‌گسیخته و فجایعی بزرگ و شرم‌آور را مرتکب شده‌اند».
به نقل از اعلامیه، «نیروهای طا-لبان در روز دوم و سوم جنگ بلخاب دست به جنایاتی ضد بشری زدند و دیوانه‌وار به قتل عام غیرنظامیان و آتش‌زدن خانه‌ها و آواره‌کردن مردم بی دفاع» پرداخته‌اند.
شورای مقاومت برای نجات افغانستان ادعا کرده که شاهدان عینی شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در بلخاب را ده‌ها تن می‌گویند. این شورا مدعی شده است که هنوز برخی از جنازه‌ها در «معبرها افتاده و فاسد شده‌اند و احتمال خطر بیماری‌های ناشی از آن رو به افزایش است».
در اعلامیه‌ی شورای مقاومت برای نجات افغانستان همچنین به نقل از شاهدان عینی آمده است که بسیاری از خانه‌های مردم در روستاهای «هوش» و «خالرپروشان» که اهالی آن‌ها از وحشت در این جنگ آواره شده‌اند به آتش کشیده شده و اموال مردم به غارت رفته است.
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان حمله طالبان به بلخاب را «تهاجم وحشیانه» خوانده و محکوم کرده است. این شورا از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر خواسته است که برای بررسی جنایات جنگی در بلخاب هرچه زودتر یک هیئت حقیقت‌یاب به منطقه اعزام کنند.
ادعاهای گسترده از کشتار غیرنظامیان و ادعای نقض حقوق بشر در بلخاب منتشر شده است. در این زمینه نهادهای حقوق بشری نیز ابراز نگرانی کرده‎اند.
به‌دلیل قطع‌بودن خدمات مخابراتی، دسترسی به اطلاعات موثق در بلخاب دشوار است.
طا-لبان اما می‌گویند که به جان و مال غیرنظامیان در بلخاب هیچ آسیبی نرسیده است.
اخیراً ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به گزارش‌های اخیر نسبت به بلخاب گفته است که هیچ ادعا در پیوند به کشتار غیر نظامیان از سوی نیروهای امارت اسلامی حقیقت ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا