آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

تجلیل از هشتم مارچ؛

شورای مقاومت ملی برای نجات: زنان در افغانستان با اپارتاید جنسیتی مواجه هستند

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در همایشی از هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان تجلیل کرد. این شورا ضمن حمایت از حقوق زنان، می‌گوید که آن‌ها در افغانستان با اپارتاید جنسیتی مواجه هستند.

در این همایش که از سوی کمیتهٔ امور زنان شورای مقاومت ملی با حضور جمع کثیری از بانوان در شهر انقره ترکیه برگزار گردیده بود، سخنرانان درمورد جایگاه و حقوق زنان صحبت و از وضعیت موجود در افغانستان که سبب حذف زنان از جامعه شده است، انتقاد نمودند.

ضیاگل رضایی رییس کمیتهٔ امور زنان طی صحبتی به اهمیت و حقوق زنان اشاره نمود و از آنچه بر زنان افغانستان می‌گذرد، انتقاد و آن را سرکوب زنان و تلف کردن حقوق آنان خواند.

راحله دوستم معاون کمیتهٔ امور زنان و‌ عضو شورای رهبری شورای مقاومت ملی پیام این شورا را بمناسبت روز جهانی همبستگی زنان قرائت نمود که در پیام ضمن شادباش‌گویی این روز به زنان و تقدیر از فداکاری آنان، از نقض گستردهٔ حقوق بشر بویژهٔ حقوق اساسی زنان در قلمرو تحت سلطهٔ طا-لبان به عنوان اپارتاید جنسیتی یادآوری شد.

بخشی از پیام شورای مقاومت ملی: هشتم مارچ یادآور مبارزات آزادی‌خواهانه زنانی است که در برابر وضعیت بد اقتصادی و تبعیض‌‌آمیز به پا خاستند و سرانجام به آزادی و حقوق برابر انسانی دست یافتند. از همین رو این روز برای زنان کشور ما بیش از هر جای دیگر الهام‌بخش و درس‌آموز است و ما باور کامل داریم که زنان افغانستان با شعار پر معنی «خاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر» روی رگ آگاهی و بیداری جامعه انگشت گذاشته و مثل گذشته و با الهام از مبارزان هشتم مارچ و نیز با الهام از زنان نمونه صدر اسلام و زنان پرافتخار تاریخ افغانستان و با امیدواری تمام به آینده روشن به مبارزات عدالت‌طلبانه خویش ادامه خواهند داد.

این در حالی است که هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان از دو سال به این طرف در افغانستان تجلیل نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا