آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

صالح:

شورای کویته وجود خارجی ندارد/ طالبان اجساد و پول عشر و زکات را به پاکستان انتقال می‌دهند

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری می‌گوید که شورای کویته وجود خارجی ندارد و تنها پوششی است برای اجرای برنامه‌های آی اس آی. آقای صالح همچنان گفته است که طالبان اجساد خود و سرمایه جمع آوری شده از عشر و زکات و اعانه را به کراچی و کویته منتقل می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری دید، معاون نخست ریاست جمهوری با نشر گزارش جلسات شش و نیم از ۱۷ تا ۲۳ حوت، اعلام کرد که از مدیریت تامین امنیت کابل کنار می‌رود، اما این جلسات ادامه خواهد یافت.
امرالله صالح در این گزارش به صورت مفصل به مسئله شبکه‌های جرمی، هسته‌های تروریستی در شهر کابل، تثبیت زمین برای خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی، شناخت عمیق تر از گروه طالبان و داعش، اعاده روحیه سربازان، شیوه‌های سربازگیری گروه طالبان و همچنان انتقال سرمایه به پاکستان و تلاش پاکستان برای جلوگیری از ظهور چهره‌های کاریزماتیک در میان طالبان پرداخته است.
صالح نوشته: تمام دستگیر شده‌ها از ظلم – قساوت و فساد میان مشران طالبان قصه می‌کنند. در ولایت کندز قوماندان‌های طالبان از پول به اصطلاح اعانه و عشر و جزیه که از مردم عام جمع کرده‌اند دست به خریداری جایداد – چهار بار ازدواج و انتقال سرمایه‌های خود به کراچی و جاهای دیگر زده‌اند. کار کشفی ما بخاطر تثبیت سرمایه‌های پنهانی قوماندان‌های طالب در شهرهای کلان افغانستان ادامه دارد.
صالح افزوده که گروه طالبان یا اجساد خود را به گونه بی نام و نشان دفن می‌کند یا این که برخی اجساد را به پاکستان انتقال می‌دهد.
او در این باره نوشت: تحقیق روی چگونگی اینکه طالب با اجساد خود چه می‌کند را انجام دادیم. آنها تلاش می‌نمایند تلفات خود را مخفی نگهدارند و اجساد را بی‌هویت به خاک بسپارند. به خانواده‌ها اجازه دادخواهی نمی‌دهند و شماری از اجساد به پاکستان انتقال می‌گردد.
معاون رییس جمهور مدعی شده که شماری از اعضای داعش که بازداشت شده‌اند افراد بی‌سواد بوده و معنی داعش را نیز نمی‌دانند.
او تصریح کرده که «دریافتیم که ظهور چهره‌های جذاب و کرزماتیک در میان طالب ناممکن است. پاکستان به چنین امری اجازه نمیدهد. از لابلای اعترافات طالبان دستگیر شده دریافتیم که پس از دو نیم ماه چانه زنی در پشاور – کویته و کراچی و با پا درمیانی شدید سازمان استخباراتی پاکستان طالبان نتوانستند برای خود قاعده بزرگتر سیاسی و یا قومی ایجاد نمایند. آنهایی که برای طالب در شمال می‌جنگند با چشم خود می‌بینند که عایدات توسط یک حلقه خاص جمع شده و به کویته انتقال می‌گردد.
آقای صالح مدعی شده که ادعای طالبان را در این مدت مبنی بر عدم دست داشتن در انفجار ماین‌های مقناطیسی و ترورهای هدفمند دروغ ثابت کرده است.
صالح: دریافتیم که شورای به اصطلاح عالی تحریک طالبان مسما به شورای کویته چیزی به جز یک اسم برای تطبیق تصامیم اردوی پاکستان نیست. دریافتیم که چه مقدار مواد منفجره نظامی (غیرتجارتی) به طالبان داده می‌شود و از کدام فابریکه‌ها و دستگاه‌ها در اختیار شان قرار می‌گیرد. دریافت‌های خود را بخاطر تقویت موقف مشروع و برحق افغانستان با نهادهای جهانی شریک ساختیم. روایت طالب و پاکستان را در ارتباط به عدم دست داشتن در قتل های هدفمند و زنجیره ای دروغ ثابت کردیم و دنیا درک کرد که ماهیت تروریستی طالبان بخاطر مذاکرات دوحه تغییر نکرده است بلکه این گروه ترور را قوت اصلی خویش می پندارد.
صالح در خصوص جلسات شش و نیم گفته: جلسات شش‌ونیم ادامه دارد و خواهد داشت. جلسات شش و نیم سلام خانه‌ای‌ست برای مردم و توده و بسته نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا