آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاگزارش

شکایت خبرنگاران از مشکلات اقتصادی و بیکاری در روز ملی خبرنگار

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: همزمان با روز خبرنگار در افغانستان، شماری از خبرنگاران می‌گویند که با مشکلات و چالش‌های فراوان در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود مواجه هستند. خبرنگاران عدم امنیت شغلی و دسترسی نداشتن به اطلاعات را از چالش‌های اساسی در زندگی خود می‌دانند.

آن‌هامی‌گویند که مشکلات کار خبرنگاری هر روز در حال افزایش است و صدها تن از خبرنگاران نیز بیکار شده‌اند. برخی نیز تاکید می‌کنندکه وضعیت اقتصادی و سایر مشکلات آنها را از کار خبرنگاری دلسرد کرده است.

شکیب محمدی یکی از خبرنگاران به خبرگزاری دید گفت: در شرایط کنونی بزرگترین مشکل خبرنگاران مشکلات اقتصادی است، هزاران تن بیکار شدند و آنهایی که کار دارند نیز با مشکل اقتصادی جدی مواجه اند، زیرا معاشات شان به موقع پرداخت نمی‌شود.

شکیب محمدی – خبرنگار

آقای محمدی می‌گوید اگر وضعیت رسانه‌ها به همین منوال پیش برود آینده کار خبرنگاری در افغانستان تاریک خواهد بود.

از سویی هم، فردین عظیمی یکی دیگر از خبرنگاران می‌گوید که چالش‌ عمده بر سر راه کار رسانه‌ای عدم دسترسی به اطلاعات است. خبرنگاران در موارد زیادی نمی‌توانند از مسئولان معلومات بگیرند.

آقای عظیمی می‌گوید که کار خبرنگاری در بیست سال گذشته رشد چشم گیری داشت ولی در بیش از یک‌ونیم سال گذشته وضعیت رسانه ها و خبرنگاران به کلی تغییر کرده است.

فردی عظیمی – خبرنگار

رسانه‌ها و خبرنگاران در حالی از روز ملی خبرنگار تجلیل می‌کنند که هفته گذشته یک انفجار در تجمع خبرنگاران در مزارشریف رخ داد که دو تن کشته و ۱۶ خبرنگار دیگر زخمی شدند.

محمد فاروق عمری خبرنگار می‌گوید: شماری زیاد از خبرنگاران که بیکار شدند به کارهای شاقه روی آوردند زیرا هیچ منبع در آمد دیگری ندارند.

آقای عمری افزود که نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران که در ۲۰ سال گذشته حامی و پشتبان خبرنگاران بودند در شرایط کنونی خبرنگاران افغانستان را تنها نگذارند.

محمد فاروق عمری – خبرنگار

در همین حال، فرهاد بهروز معاون اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که عدم دسترسی به اطلاعات، مشکلات اقتصادی، نبود مصونیت شغلی و جانی از چالش‌های عمده فعالیت رسانه‌ای و آزادی بیان در افغانستان است، اما خبرنگاران به خاطر آوردن بهبود و تغییر مثبت در زندگی مردم متعهدانه مبارزه و دادخواهی کرده، از حقوق مردم و آزادی بیان حراست می‌کنند، چنانچه همه می‌دانند هفته گذشته دو تن از همکاران ما در بلخ کشته و ۱۶تن دیگر شان زخمی شدند.

آقای بهروز افزود که یافته‌های اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان نشان می‌دهد که در یک سال گذشته ۱۰ رسانه به دلیل مشکلات اقتصادی نشرات شان را متوقف کردند، ۱۵۵ قضیه خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده ، مرتضی بهبودی، خیرالله پرهر و قدرت الله نوری زندانی بوده،  نشرات سه رسانه جهانی در افغانستان بند شده و دسترسی به وب‌سایت چهار رسانه محدود شده است.

فرهاد بهروز معاون اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان

وی همچنان افزود که اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان یک بار دیگر از نهاد جهانی مدافع حقوق خبرنگاران و آزادی بیان می‌خواهد تا خبرنگاران و رسانه‌های را حمایت کرده، در رشد و حراست از آزادی بیان مسئولیت خود را ادا نمایند.

معاون اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان گفت که آنها از مسئولان مربوطه در امارت اسلامی می‌خواهند تا زمینه دسترسی به موقع خبرنگاران را به اطلاعات مساعد نموده، نمایندگان واقعی خبرنگاران و رسانه‌ها را در کمیسیون بررسی شکایات و رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای شامل ساخته، قانون رسانه‌های همگانی و قانون دسترسی به اطلاعات را اجرایی کرده، در تامین امنیت و مصئونیت جانی خبرنگاران توجه بیشتر نمایند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا