آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

شکایت دانش‌آموزان بامیان از نبود درس و امکانات درسی در بامیان


شمار زیادی از شاگردان مکاتب در ولایت بامیان از کمبود امکانات درسی، کمبود معلمان، نبود کتاب‌های درسی و نداشتن صنوف درسی شکایت دارند.
به گزارش خبرگزاری دید، این دانش‌آموزان می‌گویند: علاوه بر این‌که سال‌هاست در مکاتب بامیان کتب درسی نرسیده، با مشکلات زیادی از قبیل نبود صنوف درسی، کمبود استادان در مکاتب و بی‌نظمی‌ها نیز مواجه هستند.
آنان می‌گویند: چندین سال است که در مکاتب‌شان کتب درسی توزیع نشده و آنان با پرداخت هزینه‌های سنگینی، کتاب‌های درسی‌شان را خریداری می‌کنند.
حسین، یکی از دانش‌آموزان صنف هفتم مکتب لیسه مرکز یکاولنگ، می‌گوید:” چندین سال است در مکتب‌شان کتاب توزیع نشده و شاگردان با پرداخت هزینه‌های شخصی، کتب‌شان را از بازار خریداری می‌کنند.”
محمد علی، یکی از دانش‌آموزان مکتب زولیج ولسوالی یکاولنگ، می‌گوید: در مکتب ما بیش از ۴۰۰ نفر شاگرد وجود دارد، اما مکتب ما فقط ۷ نفر معلم دارد که بیش‌تر آنان ۱۴ و ۱۲ پاس هستند.
وی می‌افزاید، مکتب ما تعمیر نداشته و زیر خیمه‌ها مشغول درس خواندن هستیم که در فصل بهار از گرمی و در فصل زمستان از سرما رنج می‌بریم.
یکی دیگر از دانش‌آموزان مکتب زارین که از گفتن نامش خودداری کرد، می‌گوید:” بعضی از معلمان ما از دانش‌آموزان در کارهای روزمره خود استفاده کرده و ما را به حشر دعوت می‌کنند و اگر یکی از دانش‌آموزان از این امر سرپیچی کند، از نمراتش کم می‌کنند.”
در همین حال، مسئولان ریاست معارف بامیان می‌گویند، مشکلات در معارف این ولایت وجود داشته و ریاست معارف این ولایت تلاش دارند تا این مشکلات را به حداقل برسانند.
محمد ایوب امیری، سرپرست ریاست معارف بامیان می‌گوید: ایجاد تعمیر در مکاتب این ولایت از توان وزارت معارف نبوده و بودجه که همه‌ساله برای معارف تخصیص داده می‌شود، حتی مشکلاتِ میز و چوکی مکاتب را حل نمی‌تواند.
آقای امیری می‌گوید: در حال حاضر، ٣٣٨مکتب شامل ٥٩ ابتدائيه، ١٤٣متوسطه و١٣٦ ليسه، در اين ولايت فعال است، که در آن ٧٣٠٢٠ شاگرد ذکور و٦٣٢٣٥ اناث مصروف فراگيرى تعليم‌اند، که توسط ٣٣٣٣ معلم به شمول ٨٠٥ معلم زن تدريس مى‌شوند.
آقای امیری افزود، تشکيل معلمان باميان، پاسخگوى دانش‌آموزان نبوده و دست‌کم به ٢٣٨۰ معلم ديگر نياز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا