آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

شکایت مردم بامیان از کمبود امکانات در شفاخانه مرکزی این ولایت


مردم بامیان از کمبود امکانات، کیفیت پایین داروها و بی‌نظمی‌ها در شفاخانه مرکزی این ولایت شکایت دارند.
شمار زیادی از شهروندان ولایت بامیان و مراجعین شفاخانه‌ مرکزی این ولایت از کمبود دارو، پایین بودن کیفیت داروها و آنچه که آن‌ها “بی‌نظمی” در شفاخانه مرکزی در این ولایت می‌دانند، شکایت دارند‌.
به گزارش خبرگزاری دید، این شهروندان می‌گویند: با آن‌که ساختمان و امکانات این شفاخانه با معیارهای بین‌الملی ساخته شده است، اما داروهایی را که برای مردم می‌دهند، هیچ‌گونه تاثیری روی بهبودی وضعیت مریض ندارد.
آنان می‌گویند: پایین بودن و کمبود دارو از جمله مشکلاتی است که مراجعین با آن مواجه‌اند، اما آنچه کار را برای این مراجعین دشوارتر می‌سازد، رعایت‌نکردن نظم از سوی شمار زیادی از کارمندان و حتی داکتران این شفاخانه است.
جواد، یکی از مراجعین در شفاخانه بامیان، می‌گوید:” پسرم مدت دو روز می‌شود که مریض است. یکی از داکتران برایم گفت که هرچه زودتر باید بستری شود، اما با انتظار در محل اخذ کارت پس از چندین ساعت موفق به اخذ کارت شدم؛ در حالی‌که چندین شخص به شمول یکی از وکلای شورای ولایتی بدون کدام معطلی با واسطه قراردادن یکی از داکتران این شفاخانه کارت خود را اخذ کرد، اما من که پسرم از هوش رفته بود، تقریباً ۳ ساعت منتظر اخذ کارت مانده بودم. ”
وی با ارایه اسنادی می‌گوید: پذیرش مریضان اول از مقامات و زورمندان بوده و به مریضانی که واسطه نداشته باشند، به ندرت توجه صورت می‌گیرد.
محمد علی، یکی دیگر از باشندگان بامیان می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی شفاخانه کمبود دارو است.
وی با بیان این‌که اکثر داروها به دواخانه‌های بیرون از شفاخانه هدایت داده می‌شود، می‌افزاید:” بسیاری از داروخانه‌های که در بامیان فعالیت دارند، داروهای تاریخ‌گذشته را برای مردم با هزینه بسیار بالا به فروش می‌رسانند. ”
در همین حال، مستوره شفاهی، مسئول بخش فارمسی ریاست صحت عامه بامیان می‌گوید: شکایت شهروندان کاملاً بجا بوده و اکثر داروهایی که از خارج می‌آیند از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و ما قادر به تشخیص سطح کیفیت دارو در این ولایت نیستیم.
وی افزود: قرار است در سال جاری دستگاه تشخیص کیفیت دارو به دسترس ریاست صحت عامه این ولایت قرار گیرد که در روند تشخیص کیفیت داروها گام مهمی برداشته خواهد شد.
از سوی هم، داکتر سلیم، رییس شفاخانه بامیان می‌گوید: چنین مشکلات در شفاخانه بامیان موجود بوده و با توجه به تعداد مراجعه‌کننده‌گان، که روزانه تقریباً به ۷۰۰ مراجعه‌کننده می‌رسد، چنین مشکلاتی طبیعی است.
وی افزود که مشکلات صحی تنها در بامیان نبوده، بلکه در سراسر افغانستان چنین مشکلاتی وجود دارد.
شفاخانه مرکزی ولایت بامیان به کمک مالی کشور فرانسه و کانادا به همکاری بنیاد آغاخان با استنداردهای بین‌المللی ساخته شده، اما شمار زیادی از مراجعه‌کنندگان این شفاخانه از کیفیت پایین داروها، کمبود داروها و بی‌نظمی‌های کارمندانِ این شفاخانه شکایت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا