آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

یک دیپلمات کهنه کار و یک شخصیت تراژیک؛

شکست امریکا و موقعیت تازه خلیلزاد!

آنها معتقدند که ایالات متحده اراده جنگیدن در افغانستان را به دلیل ناکامی‌های نظامی از دست داد و ترامپ در هر صورت به دنبال خروج از افغانستان بود

ناکامی در نجات افغانستان از دست طا-لبان بر بسیاری از جنرال‌ها و دیپلمات‌های امریکایی سنگینی می‌کند. اما تعداد کمی به اندازه زلمی خلیلزاد سهم شخصی داشتند. آقای خلیلزاد که در کابل بزرگ شده و تابعیت ایالات متحده را داشت، قبل از کناره گیری در ماه گذشته، در زمان چهار رییس جمهور امریکا روی سیاست افغانستان کار کرد.
نبرد برای افغانستان در حال حاضر شکست خورده است. اما آقای خلیلزاد مبارزه جدیدی را آغاز کرده است: دفاع از حیثیت خود در برابر اتهاماتی مبنی بر اینکه او مقصر اصلی سقوط آشفته کابل پایتخت افغانستان به دست طا-لبان در ماه آگست است.
آقای خلیلزاد به نوعی در یک تور روابط عمومی بوده است و در هفته‌های اخیر مصاحبه‌های متعددی انجام داده است تا استدلال کند که با وجود از بین رفتن اهرم فشار و دولت ناسازگار افغانستان، تمام تلاش خود را برای میانجیگری صلح انجام داده است.
جنگ با نگاه آقای خلیلزاد به پایان رسید، اما نه با شرایطی که او انتظار داشت. به جای حکومت تقسیم قدرت که او تصور می‌کرد می‌تواند طا-لبان را مهار کند، این گروه شبه نظامی کنترول کامل کشور را به دست گرفته است، کشوری که اکنون با فروپاشی اقتصادی و قحطی مواجه است.
لیزا کرتیس که با آقای خلیلزاد در دولت ترامپ به عنوان مدیر ارشد شورای امنیت ملی کار می‌کرد، گفت: «من معتقدم سفیر خلیلزاد خیلی مایل بود به طا-لبان امتیاز بدهد و دولت افغانستان را نادیده بگیرد. برای بسیاری از مردم روشن بود که طا-لبان به یک روند صلح علاقمند نیستند، بلکه تنها به دنبال یک مسیر نظامی برای رسیدن به قدرت هستند».
خانم کرتیس همچنین خاطرنشان کرد که آقای خلیلزاد پس از حمله طا-لبان به پایگاه هوایی بگرام که در آن دو نفر کشته و ۷۳ نفر دیگر زخمی شدند و هیچ کدام امریکایی نبودند، مذاکرات را متوقف کرد اما دو روز بعد مذاکرات را از سر گرفت. خانم کرتیس گفت: «این باعث شد که ایالات متحده ضعیف و ناامید به نظر برسد».
اما حامیان آقای خلیلزاد می‌گویند که با پیوستن به دولت ترامپ کار غیرممکنی به او واگذار شد. آنها معتقدند که ایالات متحده اراده جنگیدن در افغانستان را به دلیل ناکامی‌های نظامی از دست داد و ترامپ در هر صورت به دنبال خروج از افغانستان بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا