آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

شکست تاریخی امریکا و تبعات آن

حال که امریکا در سازمان ملل و در بخش حقوق بین‌الدول شکست خورده، ممکن دست به ماجراجویی‌های خطرناکی بزند تا مانع فروش اسلحه چین و روسیه به ایران شود. ولی از نگاه حقوق بین‌الدول موانع فروش سلاح به ایران و از ایران به دیگر کشورها برداشته شد.

قطعنامه امریکا در شورای امنیت که خواستار تمدید تحریم فروش سلاح به ایران] بود چون[ که دو ماه بعد پایان می‌یابد، با دو رای (رای خود امریکا و کشور دومینیکن) و ۲ رای مخالف ( چین و روسیه) و۱۱ رای ممتنع ( به شمول بریتانیا و فرانسه) شکستی است که در تاریخ سازمان ملل، امریکا به آن دچار نشده بود. این شکست تاریخی به طور آشکار محصول سیاست زورگویی امریکا و عدم احترام وی به قواعد بین المللی است.
گرچه در نتیجه تجرید امریکا که محصول زورگویی خود وی در عرصه بین‌المللی است از یکطرف محصول تحولات جهانی، رقابت روزافزون میان چین و روسیه و امریکا از سوی دیگر و حتا نارضایتی متحدین اروپایی امریکا از یکجانبه گری ترامپ می‌باشد، با آن‌هم یک پیروزی مهم برای جمهوری اسلامی ایران شمرده می‌شود. حال که امریکا در سازمان ملل و در بخش حقوق بین‌الدول شکست خورده، ممکن دست به ماجراجویی‌های خطرناکی بزند تا مانع فروش اسلحه چین و روسیه به ایران شود. ولی از نگاه حقوق بین‌الدول موانع فروش سلاح به ایران و از ایران به دیگر کشورها برداشته شد. تصور کنید ایرانی که به تنهایی و با تکیه به نیروی خود بزرگترین قدرت موشکی خاورمیانه شده و حتا در زمینه هوا فضا نیز پشرفت‌هایی به دست آورده و به تکنولوژی هسته‌ای دست یافته، فردا با خرید سلاح‌های پیشرفته، به ویژه صنایع هوایی، هیولایی ترسناک برای اسراییل و شیخ نشین‌های خلیچ فارس خواهد بود. چین که به سرعت می‌خواهد جای امریکا را در منطقه بگیرد، یک تفاهم نامه ۲۵ ساله با ایران امضا کرده که همکاری امنیتی و نظامی بخشی از آن است.
جو بایدن بارها اعلام نموده که در صورت پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری امریکا به برجام ( توافقنامه هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ) برمی‌گردد. این بدین معنی خواهد بود که رفع تحریم‌های چند جانبه و دو جانبه علیه ایران از سر گرفته خواهدشد.
به هر صورت ایران یک قدرت منطقه‌ای بوده و خواهد بود. به سود افغانستان خواهد بود که از سیاست دوستی و همجواری و مناسبات حسنه و همکاری با همسایه قدرتمند خود پیروی کند. انصافاً اگر چه گاه گاهی نیروهای شوونیست و نژاد پرست سعی می‌کنند که روابط دو کشور را خراب سازند و حرف‌هایی زده می‌شود که از دهن دولتمردان افغان بزرگتر است، بازهم به طور نسبی دولت‌های کرزی و ]رییس جمهور[غنی سیاست عاقلانه‌ای در برابر ایران داشته‌اند.

نویسنده

داکتر کریم پاکزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا