آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

شکست در افغانستان و آسیب اخلاقی امریکا

زلر و جیمز پاورز، یکی دیگر از کهنه‌سربازان ارتش که در کانتون اوهایو زندگی می‌کند، می‌گویند کهنه‌سربازان احساس می‌کنند که در ماموریت خود شکست خورده‌اند، زیرا افغان‌هایی که در کنار آن‌ها خدمت کرده‌اند، جا مانده و تنها گذاشته شدند

چنانچه «مت زِلِر» کهنه‌سرباز ارتش امریکا می‌گوید، آسیب اخلاقی «آسیب روحی» است.

زلر ۴۰ ساله که در افغانستان خدمت می‌کرد، می‌گوید ایالات متحده زمانی به طا-لبان قدرت داد که افغان‌هایی را که ۲۰ سال به آن‌ها قول امنیت داده بود در جریان خروج نظامی در ماه اگست ۲۰۲۱ تنها گذاشت.

داستان‌های شخصی «آسیب اخلاقی»: چگونه دو کهنه‌سرباز منطقه کلمب با آن کنار می‌آیند.

او در سفر به اوهایو برای دیدار با راب پورتمن سناتور بازنشسته جمهوری‌خواه و از حامیان قانون قبولی به پناهندگان افغان گفت: «این آسیبی است که طا-لبان به کشتن امریکایی‌ها ادامه می‌دهند. دلایل ایمنی برای همیشه باقی خواهد ماند.»

زلر از فیرفکس و ویرجینیا، پنج کهنه‌سرباز را می شناسد که در جریان تخلیه افغانستان پس از سقوط کابل در نتیجه خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آماری از کهنه‌سربازان امریکا در عراق و افغانستان، جایی که زلر  به عنوان مشاور ارشد کار کرده است، حدود ۴۱ درصد کهنه‌سربازان از نظر اخلاقی آسیب می‌بینند.

«آن‌ها باید مهم باشند»: کهنه‌سربازان در کلمبوس لابی می‌کنند تا قانون کمک به متحدان افغان در اینجا خارج از کشور تصویب شود.

او گفت: «این خیلی موذیانه است.»

زلر و جیمز پاورز، یکی دیگر از کهنه‌سربازان ارتش که در کانتون اوهایو زندگی می‌کند، می‌گویند کهنه‌سربازان احساس می‌کنند که در ماموریت خود شکست خورده‌اند، زیرا افغان‌هایی که در کنار آن‌ها خدمت کرده‌اند، جا مانده و تنها گذاشته شدند.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد آسیب اخلاقی و نحوه تأثیر آن بر کهنه‌سربازان آورده شده است:

«آسیب اخلاقی» چیست؟

صدمات اخلاقی توسط ریاست امور کهنه‌سربازان به عنوان مشارکت در کشتن یا آسیب رساندن به دیگران در جنگ، مشاهده مرگ و میر یا عدم جلوگیری از اعمال غیر اخلاقی تعریف شده است.

به گفته سونیا نورمن، مدیر برنامه مشاوره اختلال استرس پسا-سانحه در موسسه ملی، این امر می‌تواند ناشی از موقعیت‌های غیرمعمول آسیب‌زا یا استرس زا باشد که در آن افراد ممکن است کارهایی را انجام دهند، در جلوگیری از آن ناکام باشند یا شاهد رویدادهایی باشند که با باورها و انتظارات اخلاقی عمیقاً در تضاد است. مرکز اختلال استرس پسا-سانحه می‌گوید که این اختلال به صورت احساس گناه، شرم، انزجار، خشم، از دست دادن اعتماد و احساس و همچنین مشکل در بخشش خود ظهور می‌کند.

نورمن می‌گوید که اختلال استرس پسا-سانحه می‌تواند همزمان با وقوع رویداد رخ دهد، اما می‌تواند با اضطراب و افسردگی نیز همراه باشد.

چقدر رایج است؟

نورمن می‌گوید که مطالعات نشان می‌دهد بین ۳۷ تا ۶۵ درصد از کهنه‌سربازان را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا فقط کهنه‌سربازان را متأثر می‌کند؟

نورمن می‌گوید اگرچه بیشتر در مورد کهنه‌سربازان مطالعه شده است، اما این نیز درک شده است که سایر جمعیت‌ها نیز آن را تجربه می‌کنند. این امر شامل کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خط مقدم می‌شود، مانند کسانی که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ وضعیت‌های ناراحت‌کننده اخلاقی را تجربه کرده‌اند.

نیکول جکسون مدیر بالینی کل سلامت در نظام مراقبت‌های بهداشتی مرکز اوهایو می‌گوید حتی سربازانی که اعزام نشده‌اند نیز ممکن متأثر شوند. کسانی که به عنوان پزشک، خدمات غذایی یا نقش منابع انسانی در ارتش خدمت می‌کردند نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

«خیلی ترسناک»: زن کلمبی که سقوط سایگون را تجربه کرده، افغانستان را ویتنام دوم می‌داند.

نورمن با یکی از کهنه‌سربازانی که باید پناه‌گاهی را نظارت می‌کرد، صحبت کرده است. وی سعی کرده مطمئن شود که تمامی افراد در طول مسیر در امنیت کامل می‌رسند. این شخص نتوانست همه را نجات دهد. اگرچه در نقش پیاده نظام نبود، اما از آنچه تجربه کرده رنج می‌برد.

کیتلین یانسی معاون مدیر امور دولتی کهنه‌سربازان امریکایی در عراق و افغانستان، به این دو کشور اعزام نشده و در نیروی دریایی ویرجینیا خدمت کرده است. او می‌گوید گاهی اوقات احساس آسیب اخلاقی به شکل سندروم دارد یا احساس می‌کند که یک کهنه‌سرباز واقعی نیست زیرا به کار اعزام نشده است.

چگونه درمان شود؟

درمان‌های اختلال روانی پسا-سانحه PTSD با آسیب اخلاقی موثر هستند. نورمن می‌گوید: اگر فردی علاوه بر شرایط سلامت روانی مانند اختلال پسا-سانحه PTSD یا افسردگی و آسیب اخلاقی داشته باشد، درمان سلامت روان نیز ممکن است به آسیب اخلاقی کمک کند.

نورمن می‌گوید که وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده نیز در حال بررسی تداخلات آن است.

پناهندگان افغان در کلمبوس پر از داستان‌های موفقیت‌آمیز: یک سال پس سقوط کابل، افغان‌ها خود را متعلق به کلمبوس می‌دانند.

جکسون می‌گوید: ریاست امور کهنه‌سربازان روی منابعی جهت ایجاد فضاهایی که برای همه امن‌تر است، سرمایه‌گذاری کرده و به این کار ادامه می‌دهد. همه کهنه‌سربازان مهم هستند. همه کهنه‌سربازان شایسته مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت هستند.

او می‌گوید توانمندسازی کهنه‌سربازان برای انتخاب حین خروج از خدمت، جایی که اغلب به آنها گفته می‌شد چه کاری انجام دهند، می‌تواند کمک‌کننده باشد. این امر ممکن شامل درمان متمرکز بر تروما و درمان مبتنی بر شواهد باشد.

جکسون گفت: کهنه‌سربازان می‌توانند بهتر شوند. مردم می توانند سلامت روان را به گونه‌ای مدیریت کنند که آنها را قوی‌تر کند.»

مصادیق آسیب اخلاقی چیست؟

به گفته یانسی، یک علت رایج آسیب اخلاقی ممکن در مورد کسی اتفاق بیفتد که ارزش مذهبی وی مانند نباید بکشی با دستور کشتن شخصی در حین انجام وظیفه مخالف باشد.

او در مورد آسیب اخلاقی می‌گوید: «آسیب اخلاقی به این دلیل است که شما مجموعه‌ای از ارزش‌ها را دارید و در موقعیتی قرار می‌گیرید که ممکن مجبور شوید آن ارزش‌ها را به خطر بیندازید». شما مجبور هستید که مصالحه کنید تا هیچ یک از برادران و خواهران دیگر خود را از دست ندهید… در حالی که فکر می‌کنید برای چنین تصمیمی آماده هستید، اما ما همیشه برای آنچه بعد از آن رخ می‌‌دهد آماده نیستیم. پس از آن، همیشه به منابعی برای مقابله با آن دسترسی ندارید.

کهنه‌سرباز گروف سیتی: تماشای افتادن افغانستان به دست طا-لبان، دلخراش است.

متخصصان می‌گویند آسیب اخلاقی همچنین می‌تواند ناشی از مشاهده عملی باشد که ممکن شخصی فکر کند غیراخلاقی است یا از چیزی اطلاع داشته باشد و کاری انجام ندهد یا بتواند کاری برای جلوگیری از آن انجام دهد.

جکسون به نمایندگی از سیستم مراقبت‌های بهداشتی امور کهنه‌سربازان اوهایو می‌گوید که آسیب اخلاقی ممکن در مواردی اتفاق بیفتد که فردی هر کاری را که می‌توانست انجام داده باشد، اما همچنان احساس کند که باید نتیجه متفاوتی به دست می‌آورد یا ممکن در مورد کاری که به آن‌ها دستور داده می‌شود، حس نابودی کند.

دست‌کم یک زندگی امن: بلاتکلیفی مردم افغانستان در کلمبوس در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد

او می‌گوید: «بسیاری اوقات به این موضوع مربوط می‌شود که زندگی چقدر می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد.

جکسون می‌گوید، آسیب اخلاقی همچنین می‌تواند ناشی از احساس خیانت در مورد دستورات باشد، یا احساس خیانت از سوی سایر نیروهای مسلح. به عنوان مثال، زمانی که ممکن است فردی نژادپرستی، تبعیض جنسی، تجاوز جنسی یا همجنس‌گرا هراسی را از جانب برادران و خواهران خود تجربه کند و احساس کند که یکسان دیده نمی‌شوند.

نویسنده

علی زاهد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا