آخرین اخبارجهانسیاست

شکست نتانیاهو؛ مخالفان دولت جدید تشکیل دادند

سرانجام پس از ۱۲ سال بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر راستگرای افراطی اسراییل از قدرت کنار زده شده و مخالفان توانستند با تشکیل ایتلافی دولت جدید را شکل بدهند.


به نقل از یورونیوز، یائیر لاپید رهبر حزب میانه «یش عتید» که مسئول تشکیل دولت اسراییل شده است توانست با طیفی از احزاب مختلف که هدف اول همه آن‌ها برکناری نتانیاهو از قدرت است، توافق‌نامه ایتلاف را امضا کند.
او با پایان مهلت خود برای تشکیل دولت به رییس جمهوری اسراییل اعلام کرد که موفق به تشکیل دولت شده است.
وی در بیانیه‌ای گفت که اواخر شب با رییس جمهور تماس گرفته و به او گفته است که حمایت لازم برای ایجاد «ایتلاف برای تغییر» را به دست آورده است. وی به رووین ریولین رئیس جمهوری اسرائیل گفته است که پست نخست وزیری به صورت چرخشی بین او و نفتالی بنت خواهد بود و ابتدا رهبر حزب یامینا به این سمت می‌رسد.
دو حزب راست افراطی اسراییل که زمانی نزدیک به نتانیاهو بودند سرانجام در شامگاه چهارشنبه توافق ایتلاف را با آقای لاپید امضا کردند. حزب «یامینا» به رهبری نفتالی بنت و حزب «امید نو» به رهبری گیدون سعار در ساعت‌های پایانی مهلت قانونی برای تشکیل دولت به یاری لاپید شتافتند. گیدون سعار پیش از این در حزب لیکود به رهبری نتانیاهو حضور داشت اما اختلاف‌ها باعث شد تا از این حزب جدا شود و حزب خود را تشکیل دهد.
در مجموع هشت حزب مختلف توافق ایتلاف را امضا کردند که شامل «یش عتید»، «آبی و سفید»، «یسرائل بیتنو»، «یامینا»، «امید تازه»، «کارگر»، «میرتس» و حزب عربی «فهرست متحد عربی» می‌شود.
نمایندگان عرب در پارلمان اسراییل تحت حزب «فهرست متحد عربی» به رهبری منصور عباس عصر چهارشنبه حمایت تاریخی خود را از طرح ایتلاف علیه نتانیاهو رسمی کردند و بدین ترتیب یکی از آخرین موانع تشکیل دولت در اسراییل برطرف شد.
زمانی که بنیامین نتانیاهو در اوایل ماه می از تشکیل دولت جدید ناکام ماند، رووین ریولین رییس جمهوری اسراییل از یائیر لاپید دعوت کرد تا کابینه دولت را شکل دهد.
بنیامین نتانیاهو و حزب راست‌گرای وی یعنی لیکود در تلاش هستند از تصویب این توافق و رای به کابینه در پارلمان جلوگیری کنند.
این توافق باید در رای‌گیری هفته آینده پارلمان اسراییل تصویب شود. اگر این روند با موفقیت به پایان برسد حکمرانی ۱۲ ساله نتانیاهو تمام می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا