آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

‌شکل‌گیری قدرت جهانی جدید در شرق؛ جهان دو قطبی می‌شود!

بزرگترین بانک جهانی یعنی «بانک توسعه زیربنایی بریكز» تقویت و جانشین بانک جهانی کنونی خواهد شد. واحد پولی جدید معاملاتی میان این پیمان شكل خواهد گرفت مانند یورو و معاملات بر اساس آن شكل می‌گیرد، این یک ضربه برای دالر خواهد بود

جهان دو قطبی

 

۱-در غرب:
در روز های پسین قدرت بزرگ وكهنه‌كار غرب در دایره ناتو و اتحادیه اروپا و شورای امنیتی اروپا كه همه، امریكا را با خود دارد به بهانه مسئله اوکراین به اشتراک بایدن، در تعدادی موارد گرد هم می‌آیند و تعهدات دیرینه را تازه می‌كنند و راهکار های تازه را در برابر احتمالات حمله روسیه به کشور های اروپایی و یا استفاده جنگ افزار های غیر معمولی از جانب روسیه در جنگ اوکراین پیشکش می‌كنند. امریکا سیاست جالبی را در مورد «برجام» با ایران در پیش گرفته که غیر قابل پیش‌بینی حتا برای متحدان اروپایی‌اش بود. از ایران خواسته شد با نفت وارد بازار های اروپایی گردد و خلای عرضه نفت روسیه را تا یک حد مرفوع کند. عربستان سعودی به این تقاضای غرب تا هنوز چیزی نگفته است
٢- در شرق:
روسیه قدرت نمایی نظامی را به نمایش گذاشته و هر روز سایه‌های خطر جنگ سوم جهانی را كه به گفته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه غرب آن را دامن می‌زند، نشان می‌دهد. اما جمهوریت خلق چین حرکات همسویی منطقه‌ای را با گام‌های تند تعقیب می‌كند و با هشدار های امریکا مکث دارد و در صدد پیشگیری]از تنش بیشتر[ است. ]در همین راستا[ وزیر خارجه چین راهی هند می‌شود و روابط یخ زده را که بعد از تنش‌های سرحدی میان این دو کشور در ٢٠٢٠ میلادی به وجود آمده بود آب می‌كند، هند و چین نزدیک می‌شوند. حرکت جالبی است، با وجودی که مسئله تبت و پشتیبانی هند از آزادی‌خواهان تبتی و پشتیبانی چین از انقلابیون ایالت آریانای هند هنوز زنده است. باید گفت که نقش روسیه در آب کردن روابط یخ زده هند و چین بسیار است. ]از سوی دیگر[ نخست وزیر پاکستان راهی مسکو می‌شود و روابط این دو کشور در پله های جدید قرار می‌گیرد. ] در این جهت نیز[ نقش چین در مورد نزدیکی روسیه و پاکستان بسیار مهم است. ]با این اوصاف[ به زودی تلاش برای سرد كردن مناسبات هند و پاكستان از جانب چین و روسیه به صورت جدی پیگیری خواهد شد، در حالی كه انگلستان شاید نگران نزدیكی پاكستان و روسیه باشد.
]نباید از خاطر برد که[ چین و روسیه در افغانستان حضور و نقش خود را تقویه می‌كنند، سفر وزیر خارجه چین و همزمان با آن سفر نماینده روسیه در امور افغانستان به كابل نمایش یک حركت مشترک است. ]حال باید دید که نتیجه و برایند چنین تحولاتی چیست؟[
٣-نظامی:
تا هنوز سازمان‌های منطقه‌ای بزرگ «شانگهای» و «بریكز» كه بر قاعده‌های چین و روسیه بنا یافته است، بر اساس اصل همكاری‌های اقتصادی اجتماعی استوار است. ]اما این[ حركات نشان می‌دهد كه پشت پرده، اتحاد نظامی در چارچوب یک پیمان شكل می‌گیرد. ]به نظر می‌رسد که[ این پیمان در محدوده چین و روسیه شكل می‌گیرد كه در اطراف آن هند، پاكستان و ایران به حركت خواهند آمد، در حالی كه شامل چنین پیمانی نخواهند شد. چین و روسیه تلاشی برای داخل شدن در پیمان نظامی ]از سوی[ هند و پاكستان و ایران نخواهند كرد؛ ]زیرا[ دور نگهداشتن آن‌ها از غرب برای روسیه و چین هدف استراتژیک است. ] اما [ تا درجه اوج خطر، ]این[ پیمان علنی نخواهد شد در حالی که پس پرده همه می‌دانند روسیه و چین چه سازش‌هایی با هم بسته‌اند. كوریای شمالی متحد استراتژیک چین اولین كشور خواهد بود كه تقاضای شمولیت این پیمان را خواهد كرد. در صورت ایجاد رسمی این پیمان، كشور های همسود آسیای میانه شامل خواهند شد و منطقه یوراسیا وارد این بازی می‌شود. ]شکی نیست که[ افغانستان یعنی راه ورودی یوراسیا مانند ساحه حیاتی پنداشته خواهد شد.
٤- نتیجه اتحاد نظامی:
اتحاد پنج قدرت اتومی به صورت مستقیم و غیر مستقیم جدی‌ترین پیمان نظامی قرن خواهد بود. برای اولین بار بعد از ٢٠٠ سال قدرت دوباره از غرب به شرق می‌رود. ( شاید این یك تخیل شرقی‌ها باشد)
٥- از دید اقتصادی:
] البته از جنبه اقتصادی باید اذعان شود که [ بزرگترین بازار اقتصادی جهان در اختیار این پیمان قرار می‌گیرد. تعداد مصرف كننده در حوزه این پیمان تنها در داخل پیمان به بالا تر از ٣ میلیارد ]نفر[ می‌رسد كه ٥٠٠ میلیون واحد تقاضا کننده را به صورت حداقل و یک میلیارد و پنجصد میلیون واحد تقاضا را در حد اکثر در یک زمان خواهد داشت.
بزرگترین بانک جهانی یعنی «بانک توسعه زیربنایی بریكز» تقویت و جانشین بانک جهانی کنونی خواهد شد. واحد پولی جدید معاملاتی میان این پیمان شكل خواهد گرفت مانند یورو و معاملات بر اساس آن شكل می‌گیرد، این یک ضربه برای دالر خواهد بود. در گذشته نیز در سازمان بریكز چنین پیشنهادی ارایه شده بود.
٦- از دید جغرافیایی:
این ساحات جغرافیایی قلمرو سیاست‌های این پیمان خواهد بود

یوراسیا ( از شرق اروپا تا بحر آرام)، جنوب آسیا ] شامل [ هند و پاكستان، گرچه پاكستان سیاست‌های دو رویه و هند دموكراسی مخصوص به خودش را دارد، ولی موجودیت روسیه و چین دو دوست استراتژیک این دو ]کشور[ می‌تواند لبه سیاست را برای این پیمان بزرگتر سازد، وابستگی‌های پاكستان به چین و روابط بسیار نزدیک، كشیدن این كشور را به پیمان زیاد می‌سازد. افغانستان یک ساحه حیاتی بی‌طرف و حایل مانند قرن ١٨ میان دو قدرت ظهور خواهد كرد.
شرقی‌ترین نقطه خاور میانه ایران، ( زمینه های رفع تحریم از جانب غرب را می‌یابد) و عراق و سوریه و یمن و شمال افریقا شامل لیبیا مورد توجه این جغرافیا خواهد بود. ]روی این حساب[ تركیه عضو پیمان ناتو خواهد ماند و چانس شامل شدن در اتحادیه اروپا را خواهد یافت، در حالی كه مناسباتش را با روسیه گرم نگه خواهد داشت؛ ]زیرا[ غرب خسته از جنگ است، شرق به خصوص چین مشتاق قدرت جهانی نظامی_اقتصادی شدن و روسیه در صدد احیای شوروی بزرگ به شكل مدرن است، نیم قاره هند محتاج صلح و تضمین مطمئن و شرق میانه خونین است و مرحم می‌خواهد.
]از نظر سیاسی و راهبردی، در حال حاضر جهان در خلاء دو قطبی به سر می‌برد و[ جهان با قدرت یک قطبی خونین است. برای باز دارندگی یک قطب، موجودیت یک قطب دیگر ضرور است تا موازنه قدرت‌ها ایجاد گردد، ] پس بر این اساس[، صلح جهانی تنها در موجودیت دو قطب که از دید قوت بیلانس بین آنان موجود باشد، میسر است و بس.

نویسنده

استاد مسعود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا