آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

قانونی:

شکل کنونی مذاکرات تغییر کند تا روند صلح به موفقیت برسد

محمد یونس قانونی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی، می‌گوید که برای موفقیت روند صلح شکل کنونی مذاکرات باید تغییر یابد. قانونی همچنان گفت که مردم افغانستان صلحی می‌خواهند که در آن گزینه‌های جنگ به صفر برسد.


به گزارش خبرگزاری دید، محمد یونس قانونی امروز پنج‌شنبه( ۱۴حوت) در مراسم گرامی‌داشت از عبدالعلی مزاری گفت برای کامیابی روند صلح شکل کنونی مذاکرات که بین دولت و طالبان جریان دارد، تغییر کند و مردم نیز در آن شامل شود.
محمدیونس قانونی گفت که روند صلح به جای دو ضلعی، باید سه ضلعی شود.
او تأکید کرد که طرح‌های خود را در مورد تأسیس ضلع سوم مذاکرات صلح، با نهادهای مرتبط به صلح مطرح خواهد کرد.
قانونی گفت که دولت نهاد رسمی افغانستان است و طالبان طرف اصلی مذاکرات که بدون این دو طرف مذاکرات معنا ندارد، اما جایگاه مردم نیز باید به صورت جدی در نظر گرفته شود.
قانونی افزود که با توجه به گفت‌وگوهایی که با جناح‌های مختلف داشته است، جامعه جهانی روند صلح را به «جایی» خواهد کشاند.
او گفت که شتاب‌ بیش‌تر در روند صلح روی دست گرفته می‌شود و روند صلح به لحاظ شکلی و محتوایی دچار تغییر خواهد شد.
به باور محمدیونس قانونی، برای شتاب‌ بیش‌تر در روند صلح شکل مذاکرات متفاوت‌تر می‌شود و نقشه‌ای ایجاد می‌شود که در آن اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود خواهد آمد.
او گفت که این سه اجماع برای موفقیت روند صلح، تضمین و اجرایی شدن توافقات بالقوه مصالحه شرط اساسی است.
قانونی می‌گوید که اگر اجماع ملی به وجود نیاید، صلح ناقص است و اگر اجماع در سطح منطقه شکل نگیرد، آغاز جنگ‌های نیابتی اجتناب‌ناپذیر است. او از سوی دیگر گفت که بدون تضمین بین‌المللی، روند صلح ناکام خواهد بود.
معاون پیشین ریاست جمهوری تأکید کرد که باید افغان‌ها روی یک نقشه راه به تفاهم برسد تا روند صلح کامیاب شود.


قانونی برای روند صلح سه شاخص را بر شمرد و گفت که صلح باید تعریف شده، پایدار و عادلانه باشد.
به گفته او، هر میکانیزمی که ظرفیت انعکاس تنوع قومی، سیاسی و مذهبی افغانستان را نداشته باشد، محکوم به شکست است. او برای تأمین این هدف بر تغییر ساختارها تأکید کرد و گفت که باید نهادها توازن ایجاد کنند تا عدالت اجتماعی محقق شود.
به باور قانونی، ساختار قدرت در افغانستان باید عادلانه شود تا زمینه برای عدالت اجتماعی، دوام عدالت و پایداری صلح فراهم شود.
قانونی گفت که از تلاش‌های صلح حمایت می‌کند مشروط به این که عادلانه، پایدار و تعریف شده باشد.
به گفته او، صلح نباید صرفاً به عنوان یک نیاز به صورت مبهم و ناروشن مطرح شود.
قانونی هم‌چنان بر حفظ ارزش‌های ۲۰ ساله گذشته تأکید کرد و در عین حال افزود که افغانستان در آستانه ورود به یک فصل جدید است که روند صلح شاخصه اصلی آن است.
به باور قانونی، در فصل جدید گروه طالبان باید مطالبات خود را به جای استفاده از تفنگ و سنگر جنگ، از پایگاه سیاسی مطرح کنند، حزب سیاسی بسازند و در انتخابات شرکت کنند.
قانونی گفت که در این مرحله باید شیوه برخورد با تفاوت‌های فکری و تنوع سیاسی تغییر کند.
گفتنی است که پس از آمدن زلمی خلیلزاد به کابل و حرف و حدیث‌‌هایی که از طرح حکومت مشارکتی به رسانه‌ها برامد، روند صلح در سطح سیاسیون تب و تاب تازه‌ای یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا