آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

شک و تردیدها در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

با آن که کمیسیون انتخابات و ایالات امریکا از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن سخن می‌زنند اما آمادگی‌های کمیسیون انتخابات در پیوند به انتخابات بسیار ناچیز است. کمشینران ولایتی کمیسیون انتخابات هنوز تعیین نشده‌اند.

برخی از دسته‌های انتخاباتی نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هیچ گونه تحرک ندارند. این امر سبب گردیده است که در باره برگزاری انتخابات اندکی شک و تردید به میان آید. برخی از تکت‌های انتخاباتی حتا از تحریم انتخابات سخن می‌زنند. درعین حال برخی از نامزدان تاکید دارند که نباید انتخابات ریاست جمهوری قربانی بحث گفت‌وگوهای صلح شود. در میان تکت‌های انتخاباتی تیم انتخاباتی« دولت ساز» به نامزدی محمد اشرف غنی بیشتر از دیگر تکت‌ها تحرکات انتخاباتی دارد. روند عزل و نصب در حکومت فراوان انتخاباتی است.
تکت‌های انتخاباتی « ثبات و همگرایی» به نامزدی داکتر عبدالله و « امنیت و عدالت» به نامزدی رحمت‌الله نبیل هم به تحرکات انتخاباتی خویش آغاز کرده‌اند. داکتر عبدالله روز دوشنبه ( ۱۰ سرطان) در یک سفر انتخاباتی به دعوت جنرال عبدالرشید دوستم به شمال کشور رفت.
براساس گزارش‌ها، رحمت‌الله نبیل نامزد تیم انتخاباتی امنیت و عدالت هم روز سه شنبه( ۱۱ سرطان) به شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ رفته است. در این میان تیم انتخاباتی « صلح و اعتدال» از جمله تکت‌هایی به شمار می‌رود که روی تحریم انتخابات و ایجاد حکومت سرپرست بیشتر اصرار دارد.
از جانب دیگر برخی از تکت‌های انتخاباتی می‌گویند که صلاحیت‌های آقای غنی باید کاسته شود و از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی نکند.
شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که شامل بسیاری از تکت‌ها می‌شود، نسبت به عملکرد آقای غنی و کمیسیون انتخابات اعتماد ندارند. تیم انتخاباتی صلح اعتدال به تازگی گفت که با حکومت غیر مشروع نمی‌تواند یک انتخابات مشروع برگزار کند. استدلال برخی از نامزدان انتخاباتی این است که ریاست جمهوری در پی مهندسی کردن انتخابات است.
با آن که کمیسیون انتخابات و ایالات امریکا از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن سخن می‌زنند اما آمادگی‌های کمیسیون انتخابات در پیوند به انتخابات بسیار ناچیز است. کمشینران ولایتی کمیسیون انتخابات هنوز تعیین نشده‌اند.
یکی از عوامل دیگر که موجب دل سردی به پروسه انتخابات گردیده است، فرایند گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان است. پیشتر امریکایی‌ها اعلام کرده بودند که برای کاخ سفید روند صلح اولویت است تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری. به تازگی وزیر خارجه امریکا ضمن حمایت از برگزاری انتخابات، گفت که انتظار دارد پیش از برگزاری انتخابات روند صلح به نتیجه برسد.
هنوز دیده می‌شود که اولویت واشنگتن در افغانستان روند صلح است نه برگزاری انتخابات.
روند صلح، بحث دوام کار حکومت وحدت ملی، بی باوری به ریاست جمهوری و کمیسیون انتخابات عمده‌ترین عوامل محسوب می‌گردد که موضوع انتخابات ریاست جمهوری را دچار شک و تردید ساخته است.
با آن که کمتر از سه ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است اما، مشاهده می‌شود که تکت‌های انتخاباتی چندان مایل به تحرکات انتخاباتی نیستند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا