آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعه

شیوع کرونا؛

صادرات و واردات از بنادر زمینی کاهش و از دهلیزهای هوایی افزایش یافته است

وزارت صنعت و تجارت کشور اعلام کرد که صادرات از طریق دهلیز‌های هوایی در هفت ماه نخست سال ۱۳۹۹خورشیدی ۲۹ درصد افزایش یافته، اما صادرات و واردات از بنادر زمینی کاهش نزدیک به ۳۰ درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دید، عبدالکریم ملکیار سرپرست معینیت وزارت صنعت وتجارت امروز چهار‌شنبه(۵ سنبله) در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفت که در حال حاضر، تمام بنادر افغانستان به روی وسایط حامل متاع تجارتی باز است و واردات وصادرات به گونه عادی از این بنادر انجام می شود.
ملکیار گفت: میزان تجارت در سال ۲۰۱۹ مجموعاً به ۷.۶ میلیارد دالر می‌رسید که از آن جمله ۶.۶ میلیارد آن را واردات و ۹۹۵ میلیون دالر آن را صادرات تشکیل می‌داد.
او، با تأکید بر آن که روند واردات وصادرات افغانستان از بحران شیوع ویروس کرونا متاثر گردیده است افزود: در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ مجموع واردات کشور به ۲۶۲۳.۵ میلیون دالر و مجموع صادرات به ۲۳۵.۵ میلیون دالر می‌رسد.
او گفت مقایسه شش ماه اول ۲۰۲۰ با شش ماه اول سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که واردات افغانستان ۲۳ درصد وصادرات حدود ۲۸ درصد کاهش را تجربه نموده است.
ملکیار از افزایش میزان صادارت از طریق دهلیزهای هوایی در هفت ماه اول سال مالی ۱۳۹۹ یاد کرده و افزود: ارزش صادرات از طریق دهلیزهای هوایی در هفت ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹ در مقایسه با زمان مشابه آن در سال گذشته، ۱۷ درصد وحجم صادرات ۲۹ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا