آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستگزارش

هفتمین سالیاد مارشال فهیم؛

صالح: صلح آمرانه را هیچگاه نمی‌پذیریم/ محقق: اگر امریکا برود علیه طالبان می‌جنگیم

در مراسم سالیاد مارشال محمد قسیم فهیم، حجم زیاد سخنان سیاسیون و مقامات حکومت کشور را روند صلح و نامه اخیر وزیر امور خارجه امریکا به رییس جمهور غنی به خود اختصاص داد. امرالله صالح گفت که صلح آمرانه را هرگز نمی‌پذیرد و محقق از محتوای نامه انتقاد کرد.

در مراسم سالیاد مارشال محمد قسیم فهیم، حجم زیاد سخنان سیاسیون و مقامات حکومت کشور را روند صلح و نامه اخیر وزیر امور خارجه امریکا به رییس جمهور غنی به خود اختصاص داد. امرالله صالح گفت که صلح آمرانه را هرگز نمی‌پذیرد و محقق از محتوای نامه انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، مراسم گرامی‌داشت از هفتمین سالروز درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم با اشتراک مقامات بلندپایه دولتی، رهبران احزاب سیاسی، نخبگان، زنان و صدها تن از شهروندان برگزار شد.
امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری که در این مراسم صحبت می‌کرد گفت: «من صلح آمرانه را نه در بُعد داخلی و نه در بُعد خارجی‌اش قبول ندارم».


آقای صالح با اشاره به «طرح صلح انتقالی» و نامه‌ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ امریکا به رییس‌جمهور غنی، این طرح را «ننگین» و «نسخه‌ انحلال قانون اساسی و نظام» خواند و افزود که آن را تأیید و در پای آن امضا نمی‌کند.
معاون نخست ریاست‌ جمهوری علاوه کرد که در صلح با گروه طالبان، دولت نمی‌گذارد قانون اساسی افغانستان زیرپا شود و «حق رأی» از شهروندان کشور سلب شود. او تأکید کرد: «‌عصاره‌ مبارزه‌ مردم افغانستان، خواسته‌ توده و ملت افغانستان و نظام فعلی این است که ما حق رأی را از مردم سلب کرده نمی‌توانیم. تحت هیچ شرایطی و بهانه‌ای و زیر هیچ دسیسه‌ای ما ملت خود را از حق رأی‌دهی سلب کرده نمی‌توانیم».
امرالله صالح گفت، اگر قانون اساسی و اصل انتخابات در روند صلح کنار گذاشته شود، به آن نه می‌گوید. او تأکید کرد که «نه‌گفتن» در تاریخ افغانستان در برابر «ظلم» یک اصل است.
آقای صالح افزود: «اگر آن طور لحظه‌ای (کنارگذاشتن قانون و انتخابات) آمد، شاید به ده‌ها نفر، میلیون‌ها نفر، ولی من به حیث یک مسلمان مثل امام حسین ایستاد می‌شوم که نه. باز آن وقت سینه‌ چاک‌چاک از مرمی پاکستانی و طالب شرف دارد، نسبت به اینکه من به سرنوشت ملت خود معامله کنم».
با این حال، معاون نخست ریاست ‌جمهوری افزود که اگر گروه طالبان روی اصل انتخابات با دولت افغانستان به توافق می‌رسد، دولت می‌تواند روی زمان برگزاری انتخابات با این گروه وارد گفت‌وگو شود.
او از این بحث، به‌عنوان «قربانی» برای صلح یاد کرد و گفت که دولت آمادگی دارد روی شفافیت این انتخابات و نظارت از آن نیز بحث و گفت‌وگو کند.
صالح گفت که بدون حل معضله میان افغانستان و پاکستان، ممکن نیست که گفت‌وگوهای معنادار میان دولت افغانستان و طالبان صورت گیرد.
او افزود که دولت پاکستان برای کشاندن گروه طالبان به پای میز مذاکرده و رسیدن به یک توافق صلح در افغانستان، تاکنون هیچ گونه فشاری اعمال نکرده است و این گروه در پاکستان آزادانه فعالیت دارد.
در همین حال، امرالله صالح تأکید کرد که پاکستان باید به طالبان فشار وارد کند تا این گروه از خشونت دست بکشد.
او همچنان این گروه را متهم کرد که در عقب ترورهای هدفمند اخیر در کشور است. آقای صالح تأکید کرد که این ترورها روند کنونی صلح را پیچیده کرده است.
محمد محقق مشاور ارشد رییس‌ جمهور در امور سیاسی و امنیتی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در این مراسم گفت که نامه‌ وزیر خارجه‌ امریکا آمرانه است. او تأکید کرد: «صلح با امر نمی‌شود. صلح یک روند ملی دوام‌دار است که با قناعت طرف‌ها ممکن است».


محقق افزود که ما سال‌ها برای ارزش‌های مان مبارزه کردیم، ما نمی‌توانیم تمام آن را قربانی کنیم. بعضی برای ما فرمول می‌سازند. دو روز پیش سفیر اتحادیه اروپا پیش من آمده بود و حرفش این بود که طالبان با شرایط دولت افغانستان کنار نمی‌آید و دولت با شرایط طالبان به نظر شما راه‌حل چیست؟ من گفتم که این دولت افغانستان و سیاسیون افغانستان است و طالبان که می‌گویند بیاید دولت با ما یک جا شود. راهکار شان چیست. ما که می‌گوییم ساختار داریم بیایند طالبان در این چوکات کار کنیم. آنان که می‌گویند بیایید با ما کار کنیم و یک جا شویم خب همه برویم به کوه بالا شویم. بناً همه چیز را خراب کردن راه حل نیست.


مشاور رییس جمهور همچنان می‌گوید که کشورهای خارجی می‌گویند که طالبان خواستار صلح هستند ولی آنچه ما در افغانستان شاهدش هستیم افزایش خشونت‌ها است. طالبان تاکنون هیچ چرخشی در سیاست شان نکردند.
محقق: با آنکه طالبان با امریکا توافق کردند که خشونت ها را کاهش دهند، برعکس خشونت‌ها افزایش یافت، توافق کردند که القاعده و تروریست‌های بین‌المللی را بیرون می‌کنند هنوز چنین چیزی اتفاق نیفتاده
آقای محقق با اشاره به تاریخ خشونت بار طالبان گفت: «در ولایات و مناطق مختلف با هم می‌جنگند. یک تیم است از یک سال به این سو برس رنگمالی در دست شان است و چهره طالبان را رنگ می‌کنند و می‌گویند که تغییر کرده است. طالب همان است که از فاریاب تا بدخشان همه را قتل عام کرد. در شمالی درختان را آتش زدند. در مزار ده هزار نفر را کشتند . روش شان تغییر نکرده است. برادر ما است ولی نا اهل است».
او افزود که این نامه و «طرح دولت انتقالی صلح» بدون درنظرگرفتن ترکیب اجتماعی افغانستان ترتیب شده است. در همین حال او گفت که کشورهایی که نامه و طرح ارائه می‌کنند، باید شرایط افغانستان و نظر مردم این کشور را مدنظر گیرند.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا