آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحزنانسیاست

صدای زنان افغان برای دفاع از جمهوری: خون‌ریزی را متوقف کنید!

به مناسبت پایان کمپاین زنان افغان با عنوان «صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی افغانستان» در ۳۴ ولایت کشور همایشی در خیمه لویه جرگه برگزار شده و این زنان قطع‌نامهای را در ۹ ماده صادر کردند که در آن از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته شده آتشبس کنند.


به گزارش خبرگزاری دید، به دنبال پایان کمپاین زنان افغان تحت عنوان «صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی افغانستان» امروز یکشنبه(۲۰میزان) همایشی با حاضور صدها زن در خیمه لویه جرگه در کابل برگزار شد که با صدور قطعنامه به پایان رسید.
زنان افغان در این نشست یک قطع‌نامه‌ نُه ماده‌ای صادر کردند. در این قطع‌نامه دیدگاه‌های حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ زن از سراسر کشور گرفته شده است.
در ماده‌ اول این قطع‌نامه از هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان خواسته شده که روی آتش‌بس به توافق برسند و به جنگ و خون‌ریزی مردم بی‌گناه پایان بدهند.
در این قطع‌نامه همچنان از عالمان دین خواسته شده است که به‌خاطر ترویج فرهنگ صلح‌پروری و حفظ ارزش‌ها و هویت دینی و ملی برای تقویت وحدت ملی، هم‌دیگر پذیری و حل منازعات از منبرها و مساجد، تلاش کنند.
در ماده‌ی سوم این قطع‌نامه آمده است: «ما زنان افغان به‌عنوان مدافعین نظام جمهوری اسلامی افغانستان خواهان حقوق شهروندی، دستاوردهای دو دهه‌ اخیر همه شهروندان به ویژه زنان و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور می‌باشیم و به آن ارج می‌گذاریم».

زنان افغان همچنان در این قطع‌نامه گفته‌اند که برای تضمین حقوق مدنی و سیاسی‌شان، حفظ قانون اساسی را در مذاکرات صلح منحیث وثیقه‌ ملی الزامی می‌دانند.
آنان همچنان گفته‌اند که از حرکت‌های مردمی و اقدامات دولت جمهوری اسلامی افغانستان به‌خاطر رسیدن به صلح پایدار و باعزت حمایت کرده و خواهان ادامه‌ این گونه حرکات هستند.
در ماده‌ ششم این قطع‌نامه آمده است: «ما زنان افغان خواهان حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده از جنگ و شهدای نهادهای امنیتی و ملکی هستیم».

در ماده‌ هفتم این قطع‌نامه بر حفظ، پایداری و تقویت نیروهای امنیتی کشور تأکید شده است.
در ماده‌ هشتم نیز از کشورهای همسایه‌ افغانستان و کشورهای منطقه خواسته شده است که از روند صلح در افغانستان حمایت کنند. از جامعه جهانی نیز خواسته شده است که استقرار صلح پایدار و همکاری لازم را به‌ خاطر تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان تضمین کنند.
در ماده‌ نهم و پایانی این قطع‌نامه آمده است: «ما زنان افغان منحیث شهروندان مسئول، خواهان زندگی مسالمت‌آمیز توام با هم‌دیگرپذیری زبانی، قومی، دینی و مذهبی می‌باشیم، زیرا زیبایی ما در تنوع قومی، مذهبی، دینی و وحدت ملی است».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا