آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرروند صلحسیاست

عفو بین‌الملل:

صدای قربانیان در مذاکرات صلح باید شنیده شود

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید صدای قربانیان جنگ در افغانستان باید در مذاکرات صلح میان‌افغانی شنیده شود و خواسته‌های آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری دید، سازمان عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه(۱۹ سنبله) در بیانیه‌ای گفته است که قربانیان جنگ در افغانستان باید به عدالت دسترسی داشته باشند و دستاوردهای ۱۹ سال گذشته حفظ گردد.
در آستانه شروع مذاکرات میان‌افغانی در قطر، سازمان‌های حقوق بشری جهانی از تیم‌های مذاکره کننده خواسته‌اند از صدای قربانیان و حضور زنان در این گفت‌وگوها باید اطمینان حاصل شده و به حقوق آن‌ها در توافق‌نامه صلح احترام گذاشته شود.
دیوید گریفیتس رییس دفتر دبیرکل عفو بین‌الملل گفت: «هیچ‌کس به اندازه مردم عادی افغانستان که رنج‌های زیادی به خاطر درگیری متحمل شدند، صلح نمی‌خواهد. اما برای هر گونه توافق صلحی که ارزش نام آن‌ها را داشته باشد، آن‌ها باید متعهد باشند که عدالت برای قربانیان تأمین می‌شود و از پاسخ‌گویی به نقض جدی حقوق بشر باید اطمینان حاصل گردد. حضور قربانیان در این گفت‌وگوها برای محافظت و اطمینان از اینکه صدای آن‌ها نادیده گرفته نمی‌شود، حیاتی است».
وی افزود که صلح تنها به معنای توقف خشونت نیست.
عفو بین‌الملل تأکید می‌کند: « برای این که افغانستان از گذشته دردناک خود فاصله بگیرد و زخم‌ها التیام یابد، قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته باشند و عاملین آن پاسخ‌گو باشند. عدم رسیدگی به موارد جدی نقض حقوق بشر توسط همه طرف‌های درگیر، نه تنها خیانت به قربانیان می‌باشد، بلکه تهدیدی برای درگیری‌های بعدی نیز است».
این سازمان در ادامه از حکومت افغانستان خواسته است که اطمینان حاصل کند دستاورد‌های دو دهۀ گذشته حفظ می‌گردد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا