آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

رحمت‌الله نبیل:

صدای مردم در روند صلح شنیده نمی‌شود

رحمت‌الله نبیل نامزد دسته انتخاباتی « امنیت و عدالت» در همایش انتخاباتی گفت که صلح خواست تمام مردم افغانستان است ولی در روند صلح صدای مردم شنیده نمی‌شود.

رحمت‌الله نبیل نامزد دسته انتخاباتی « امنیت و عدالت» در همایش انتخاباتی گفت که صلح خواست تمام مردم افغانستان است ولی در روند صلح صدای مردم شنیده نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، به گفته‌ او روند صلحی که در آن پاکستان بیش‌تر از افغان‌ها نقش داشته باشد، برای کشور خطرناک خواهد بود.
آقای نبیل که امروز (جمعه، ۸ سنبله) در یک گردهمایی تیم انتخاباتی «امنیت و عدالت» در کابل سخن می‌زد، همچنان گفت که پاکستان سال‌هاست افغانستان را به‌نام صلح «تکه تکه» کرده است.
نبیل افزود که برای شخص او و تیم انتخاباتی‌اش جمهوریت نظام یک خط سرخ است.
او با اشاره به این‌که انتخابات یک رکنی از نظام جمهوری است، گفت: «اگر انتخابات به‌خاطر صلح واقعی به تعویق می‌افتد، ما از آن استقبال می‌کنیم. اما اگر این انتخابات به تعویق می‌افتد به این خاطر که تنها یک معامله پشت پرده شود و تنها زمینه‌سازی برای خروج نیروهای خارجی شود، در آن صورت من در این صلح خطر می‌بینم.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخشی از سخنانش گفت که تاکنون در مورد روند صلح به مردم افغانستان وضاحت داده نشده و حرف حدود ۳۰ میلیون نفر نیز در این روند شنیده نشده است.
آقای نبیل دلیل واضح‌نبودن روند صلح برای مردم را «بی‌کفایتی حکومت» و پراکندگی چهره‌های سیاسی عنوان کرد و گفت که این بی‌کفایتی‌ها و پراکندگی‌ها باعث شده که صدای مردم در روند صلح شنیده نشود و نیز پاکستان بیش‌تر از افغانستان در این روند شامل باشد.
او علاوه کرد که حکومت مسئولیت دارد از هر نوع روندی که روی سرنوشت مردم در آن بحث صورت می‌گیرد، مردم را نیز در جریان آن بگذارد.
نبیل در عین حال گفت: «سران حکومت وحدت ملی به‌خاطر حفظ آبروی شخصی خود آبروی افغانستان را حالا به حراج گذاشته، به‌خاطر موقف‌های خود موقف مردم افغانستان را به حراج گذاشته، به‌خاطر حفظ موقف‌های خود قربانی‌های نیروهای امنیتی ما را به حراج گذاشته‌اند.»
آقای نبیل در حالی از آگاه ‌نبودن مردم از جریان گفت‌وگوهای صلح سخن می‌گوید که نهمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در حال حاضر در دوحه، پایتخت قطر در جریان است.
هرچند پیش‌تر گزارش‌هایی نیز از نهایی‌شدن متن توافق‌نامه میان دو طرف منتشر شده بود، اما گفته شده است که تاکنون بحث‌ها روی آتش‌بس دایمی و چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان جریان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا