آخرین اخبارافغانستانسیاست

صد سالگی روابط دیپلماتیک افغانستان-ترکیه در کابل گرامی داشته شد

از صدمین سال ایجاد روابط دیپلماتیک میان جمهوری ترکیه و افغانستان در شهر کابل و با حضور وزیر خارجه کشور، برخی وزیران کابینه، نمایندگان شورای ملی، سفیران و دیپلمات‌های کشورهای مختلف گرامی داشته شد.

به گزارش خبرگزاری دید، محمد حنیف اتمر وزیر خارجه‌ کشور با اشاره به مشترکات فرهنگی، دینی و عرفانی میان افغانستان و ترکیه، حضور «مولانای بزرگ» را نمادی از پیوندهای معنوی میان مردم دو کشور دانست.
آقای اتمر همچنان گفت که ترکیه در منطقه و جهان اسلام نقش مهم دارد و می‌تواند در تقویت اجماع منطقه‌ای برای روند صلح افغانستان نیز نقش کلیدی بازی کند.
او از ترکیه خواست که افغانستان را برای رسیدن به صلح دایمی کمک کند.
مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه‌ ترکیه نیز که به صورت آنلاین در این مراسم حضور یافته بود، گفت که دولت و مردم افغانستان در شرایط سخت و دشوار و در زمان جنگ استقلال در کنار مردم ترکیه بوده‌اند. آقای اوغلو همچنان گفت که افغانستان از نخستین کشورهایی بود که مجلس ملت کبیر ترکیه را به رسمیت شناخت.
وزیر خارجه‌ ترکیه در ادامه گفت که کشورش از روند صلحی که منجر به ختم جنگ، پایان خشونت‌ها و ایجاد صلح پایدار در افغانستان شود، حمایت و برای رسیدن به چنین صلحی، با دولت افغانستان همکاری می‌کند.
روابط دیپلماتیک میان کابل و انقره از ۱۹۲۱ میلادی آغاز شده است. به گفته‌ وزیر خارجه‌ کشور، سفیران افغانستان و ترکیه در روسیه در اول مارچ ۱۹۲۱ میلادی پیمان روابط دیپلماتیک را که سفیر ترکیه در کابل در یادداشتی از آن به‌عنوان«پیمان اتفاق» یاد کرده، در مسکو به امضا رساندند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا