آخرین اخبارافغانستانسیاست

صرافان بلخی: افغانستان مسئول ۱۱ سپتمبر نیست/ امریکا باید غرامت بپردازد

خبرگزاری دید: در ادامه واکنش‌ها به مصادره ذخایر ارزی کشور از یو جو بایدن، صرافان بلخی نیز اعتراض کرده و اقدام امریکا را نقض حقوق بشر خواندند. این صرافان تاکید کردند که امریکا باید غرامت دو دهه ویرانی افغانستان را نیز باید بپردازد.

صرافان بلخی
شماری از صرافان در مزار شریف امروز سه‌شنبه (۲۶ دلو) علیه اقدام جو بایدن مبنی بر مصادره ذخایر ارزی کشور اعتراض کردند.
این صرافان اقدام بایدن را نقض حقوق بشر خوانده و می‌گویند که امریکا هیچ حقی ندارد که که دارایی‌های افغانستان را تصرف کند.
علی‌داد بیگ‌زاده از صرافان معترض در بلخ می‌گوید در حادثه ۱۱ سپتمبر افغانستان مسئول نبوده و امریکا باید به ملت افغانستان غرامت بپردازد نه افغانستان!
محمد صدیق یک صراف معترض دیگر می‌گوید که مرتبط ساختن حملات ۱۱ سپتمبر به مردم افغانستان از روی بی‌انصافی است، جو بایدن می خواهد مصارفی که در مدت ۲۰ سال نیروهای کشورش در افغانستان متحمل شده است، از طریق جبران نماید.
صرافان معترض مزاری به این باور هستند که انجماد ذخایر ارزی کشور در خارج و مصادره مقداری از آن از سوی بایدن، سبب بلند رفتن نرخ دالر و مواد اولیه شده است. آن‌ها از جامعه جهانی خواستند که بر امریکا فشار وارد کند تا ذخایر ارزی افغانستان آزاد نماید.

صرافان بلخی
با این حال، اخیراً جو بایدن رییس جمهور امریکا فرمانی را امضا کرد که بر مبنای آن مبلغ ۳٫۵ میلیارد دالر ذخیره ارزی افغانستان در امریکا به قربانیان حادثه یازدهم سپتمبر اعطا خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا