آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

محمودی:

صلاحیت هیئت طالبان مورد سوال است/ پیشنهاد آتش‌بس این گروه تلاش برای تجدید قوا است

سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی می‌گوید که مذاکرات دوحه خوشبینی‌هایی برای مردم خسته از جنگ خلق کرده، هیئت جانب افغانستان با توجه به سخنان داکتر عبدالله صلاحیت و صلابت تصمیم گیری دارد، ولی این پرسش مطرح است که آیا هیئت طالبان هم صلاحیت و صلابت تصمیم گیری دارد؟


به گزارش خبرگزاری دید: سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی روز شنبه(۲۶ سرطان) در یک بحث تلویزیونی گفت که برگزار شدن دو نشست درسطح بالا مرتبط به صلح در کمتر از یک ماه در تهران و دوحه امیدواری‌هایی را برای رسیدن به توافق صلح خلق کرده است.
محمودی هرچند تصریح کرد که نشست امروز مقدماتی بود وبرایند مذاکرات در پایان روز دوم همگانی خوهد شد، اما گفت که صراحت در بیان خواسته‌ها از هردو جانب وجود داشت و داکتر عبدالله به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان صراحتاً خواست‌ها و دیدگاه‌های جمهوریت را بیان کرد.
به باور محمودی، در بیانیه ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان نیز تا جایی انعطاف وجود داشت و او برای نخستین بار از حق طبیعی تمام مردم افغانستان در این جغرافیا صحبت کرد؛ او اما تاکید کرد که سخن و عمل طالبان متفاوت است و آنچه از عملکرد چند هفته‌ای جنگجویان طالبان در نقاط مختلف بر می‌آید، خلاف آن چیزی است که ملا برادر در دوحه می‌گوید.
این فعال سیاسی تاکید می‌کند که پیش از رفتن هیئت کنونی به دوحه، نشست‌های زیادی در ارگ به ریاست رییس جمهور غنی برگزار شده و مشورت‌های لازم صورت گرفته و هیئت کاملاً صلاحیت دارد.
به گفته محمودی، ترکیب هیئت در واقع نمادی از افغانستان امروزی است که شامل اقوام مختلف، جناح‌های سیاسی، دیدگاه‌های متفاوت و مدرن است، اما طرف مقابل یک گروه یک دست است و اگر اراده‌ای برای صلح داشته باشد، هیئت جانب جمهوریت کاملاً آماده است که در هر مورد با آنان منذاکره کند.
آقای محمودی تصریح کرد که طالبان نیز هرچند بعضی اراضی را تصرف کرده، ولی مستاصل است و هر آن ممکن است که نیروهای دفاعی و امنیتی آن مناطق را دوباره آزاد کند و این مسئله نشان می‌دهد که راهی جز مذاکره باقی نمی‌ماند.
محمودی تصریح کرد که طالبان به هیچ وجه نمی‌توانند از راه نظامی به اهداف شان برسند و حکومت موجوده را شکست بدهند، در این جا قوای نظامی ملی وجود دارد و از موجودیت نظام و ملت دفاع خواهند کرد، تمام مراکز شهر‌ها و ولایات در اختیار دولت است و طالبان هم امروز به خوبی دانسته‌اند که تنها با دولت مواجه نیستند، بلکه با ملت و مردم هم مواجه هستند و نمی‌توانند که همه مردم را شکست بدهند پس تنها راه معقول و قابل قبول، مذاکرات معنادار برای رسیدن به صلح است.
سید علی‌رضا محمودی پیشنهاد آتش‌بس سه ماهه طالبان را تلاش این گروه برای تجدید قوا می‌داند و به این باور است که گروه طالبان همین اکنون با کمبود نیرو مواجه هستند.
او افزود که طالبان می‌خواهند با استفاده از این فرصت، قوای خود را منسجم کنند تا برای حملات بیشتر آماده باشند.
گفتنی است که هیئت بلندپایه افغانستان روز گذشته به دوحه رفت تا در یک سطح بلندتر با گروه طالبان مذاکره کند، این نشست برای دو روز است و فردا برایند آن همگانی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا